Positioning as a Strategic Marketing Planning Tool

Thesis title: Positioning as a Strategic Marketing Planning Tool
Author: Lhotáková, Markéta
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Klosová, Anna
Opponents: Sato, Alexej; Zadražilová, Dana; Sailer, Helmut
Thesis language: English
Abstract:
Positioning is an important tool of marketing planning and brand building on the market. Positionig is a streategy that helps marketers to differentiate the brand from those of competition and creaete unique brand perception in minds of target consumers. In a proces of positioning development four core elements must be defined and analyzed -- target consumer, unique consumer benefit which brand offeres to the target consumer, brand and its brand equity and competitors from whom we want to differentiate the brand. In my dissertation I address both, theoretical attitudes toward positioning and its definition, as well as practical application of theoretical conclusions in case study from corporate practice
Keywords: brand management; marketing planning ; positioning ; target consumer; consumer benefit
Thesis title: Positioning jako strategický nástroj plánování firmy
Author: Lhotáková, Markéta
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Klosová, Anna
Opponents: Sato, Alexej; Zadražilová, Dana; Sailer, Helmut
Thesis language: English
Abstract:
Positioning je důležitým nástrojem strategického marketingového plánování a budování značky na trhu. Strategie positionigu si klade za cíl odlišit značku od konkurence a vytvořit jedinečný obraz značky v mysli cílových spotřebitelů. V rámci tvorby positioningu identifikujeme a analyzujeme čtyři základní kameny - cílového spotřebitele, jedinečný užitek, který značku (produkt dané značky) tomuto cílovému spotřebiteli nabízí a kterým ji odlišuje od konkurence, hodnotu značky (brand equity) a konkurenční referenční rámec. Ve své práci se zabývám nejen teoretickými přístupy k positioningiu a jeho definicí, ale i aplikací teoretických závěrů na konkrétním případu z praxe
Keywords: cílový spotřebitel; užitek spotřebitele; řízení značky; marketingová strategie; positioning

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní ekonomické vztahy
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2001
Date of submission: 15. 8. 2008
Date of defense: 19. 9. 2008
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/14009/podrobnosti

Files for download

    Last update: