Business Intelligence analysis of pharmacy Alfa in the city of Nymburk and analysis of trends in sales of over-the-counter medicine

Thesis title: Business Intelligence analýza podnikání v lékárně Alfa ve městě Nymburk
Author: Vítek, Pavel
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Novotný, Ota
Opponents: Červinková, Miroslava
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá problematikou analýzy podnikání reálného subjektu -- lékárny, v tržním prostředí města Nymburk. Hlavním tématem práce je výzkum aktuální pozice lékárny na trhu v kontextu vývoje situace lokálního trhu a příchodu nového konkurenčního subjektu na tento trh. Práce se dělí na dva logické celky. Prvním je krátký teoretický úvod, který rozebírá užité metody a obecné předpoklady trhu ve městě Nymburk. V druhém celku je pak analyzován podnik jako takový a vývoj prodejů volně prodejných léčiv v kontextu vstupu nové konkurence na trh. K naplnění cílů je užita metoda SWOT analýzy k určení silných a slabých stránek podniku a k určení hrozeb a příležitostí, které vyplývají z podnikového okolí -- tedy lokálního trhu. Na tuto metodu navazuje metoda Balanced Scorecard, která je využita pro navržení ukazatelů měření a sledování budoucího vývoje a výkonu podniku. V závěru výzkumu jsou využity dataminingové metody nákupního košíku, segmentace a predikce časového vývoje prodejů volně prodejných léčiv. Všechny tyto metody slouží k vytvoření podkladového rámce pro budoucí rozhodování managementu a strategické a taktické řízení podniku.
Keywords: forecasting; nákupní košík; Balanced Scorecard; SWOT; volně prodejný léčiva; business intelligence; data mining
Thesis title: Business Intelligence analysis of pharmacy Alfa in the city of Nymburk and analysis of trends in sales of over-the-counter medicine
Author: Vítek, Pavel
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Novotný, Ota
Opponents: Červinková, Miroslava
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the theme of business analysis of real company -- pharmacy, running a business in market environment of the city of Nymburk. Main focus is on research of actual position of the pharmacy in the local market in context of a new competitor entering the market. The whole thesis is divided into two consistent parts: The first part is a short theoretical introduction to the methods used and general background of the market in the city of Nymburk. The following practical part analyzes business of the company and development of sales of over-the-counter medicine in context of a new competitor entering the market in the period examined for the purpose of this thesis. Methods applied to achieve the the main goals of the thesis are following: the SWOT analysis method, which is used to discover the strengths and weaknesses of the company itself and to define threats and opportunities, based on the market environment. The subsequent method used within research is Balanced Scorecard method which is used to design the Key Performance Indicators for measuring and observing the company's performance and development. Finally data mining methods of shopping basket, segmentation and forecasting were used to analyse trends in over-the-counter medicine sales. All these methods are keystones for formulation of a basic concept for future strategical and tactical decisions.
Keywords: SWOT; Shopping basket; Balanced Scorecard; data mining; Business Intelligence; forecasting; over-the-counter medicin

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 9. 2010
Date of submission: 1. 5. 2011
Date of defense: 24. 8. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/27470/podrobnosti

Files for download

    Last update: