Ruby programming language and its advisability of inclusion in education

Thesis title: Programovací jazyk Ruby a účelnost jeho zařazení do výuky
Author: Porazil, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pecinovský, Rudolf
Opponents: Oraný, Vladimír
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce představuje jazyk Ruby a zabývá se myšlenkou, zda by mělo smysl zařadit tento jazyk do výuky informatiky na Vysoké škole ekonomické v Praze (VŠE). Na začátku studia musejí všichni studenti informatiky povinně absolvovat dva předměty týkající se programování, kdy pro mnohé z nich je to vůbec jejich první seznámení s programováním. V současné době je jako primární programovací jazyk vyučována Java. Tato práce si klade za cíl představit čtenáři jazyk Ruby, jako alternativu k současné době vyučovanému jazyku Java nebo alespoň jako jazyk, kterým je možné na studium Javy navázat. V úvodu práce je čtenář seznámen s historií jazyka, s filosofií, která stála u jeho zrodu a se základními koncepty, na kterých je postaven. Dále jsou představeny základní konstrukty a syntaxe jazyka nutné pro pochopení závěrečné části práce, která pojednává o různých programovacích technikách, které lze v Ruby použít. Závěrečná kapitola vyzdvihuje vlastnosti Ruby, pro které by jej bylo vhodné zařadit mezi vyučované jazyky na VŠE. Jedná se zejména o jasnou a stručnou syntaxi, možnost využít různých programovacích paradigmat a tvorbu interních DSL. Praktickým výstupem z celé práce je webová aplikace, nabízející interaktivní podobu práce samotné. Celou práci je tak možné procházet na internetu a všechny uvedené příklady programového kódu ihned vyzkoušet v praxi. Aplikace nastiňuje možný směr, kterým se může ubírat výuka programovacích jazyků.
Keywords: výuka programování; Java; Ruby
Thesis title: Ruby programming language and its advisability of inclusion in education
Author: Porazil, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pecinovský, Rudolf
Opponents: Oraný, Vladimír
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis presents the Ruby language and deals with the idea of including this language in the teaching of computer science at the University of Economics in Prague (UEP). In the beginning of their studies, all students have to complete two compulsory science subjects related to programming, which is the first experience with programming for many of them. Currently, the primary programming language being taught is Java. This work aims to present Ruby language, as an alternative to currently taught Java or at least as a language which the students could continue with after studying Java. In the introduction of the thesis the reader gets familiar with the history of language with its philosophy, which stood at the birth of Ruby and the basic concepts on which it is based. Next there are presented the basic constructs and syntax which are necessary to understand the final part of the paper, which discusses the different programming techniques that can be used in Ruby. The final chapter highlights the features of Ruby, for which it would be appropriate to include Ruby in the languages taught at UEP. These include especially clear and concise syntax, possibility to use different programming paradigms and creating internal DSL. The practical outcome of the whole work is a web application that offers an interactive form of the work itself. It is possible to browse the whole work in the internet and all mentioned examples of program code can be immediately tested in practice. The application outlines possible direction which can teaching programming languages take.
Keywords: teaching programming; Java; Ruby

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 8. 2010
Date of submission: 30. 6. 2011
Date of defense: 26. 8. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/27223/podrobnosti

Files for download

    Last update: