Optimization of the TV ad planning using mathematical models

Thesis title: Optimalizační modely při plánování reklamy
Author: Petruška, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Jablonský, Josef
Opponents: Kalčevová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Plánování a optimalizace reklamního prostoru v televizích v prostředí českého mediálního trhu vyžaduje znalost vlastností tohoto problému a dále systémy, které by byly schopny ze složitých a kapacitně náročných dat získaných z TV-metrového měření navrhnout pomocí matematických optimalizačních modelů nejlepší výsledky v závislosti na cílech zadavatele. Obsahem diplomové práce je vytváření a implementování matematických modelů, které slouží k řešení praktických úloh týkajících se problémů plánovaní reklamy v televizích. Práce se zaobírá charakteristikou televizního mediálního trhu, měřením sledovanosti, faktory, které sledovanost ovlivňují, zkoumá ale i další ukazatele nevyhnutné k plánování a optimalizaci reklamního prostoru. Výsledkem je vedle obeznámení se s fungováním nákupu reklamního prostoru v televizích hlavně řada funkčních modelů použitelných při práci televizí, mediálních agentur nebo dalších subjektů, které se setkávají s optimalizací reklamy.
Keywords: TV-metrové měření; sledovanost; matematické modely; optimalizace
Thesis title: Optimization of the TV ad planning using mathematical models
Author: Petruška, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Jablonský, Josef
Opponents: Kalčevová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Planning and optimization of TV advertising space in the area of the Czech media market requires a knowledge of features of the problem and systems that are able to suggest the best results from data taken from measurement of TV audience, which is complex and demands special capacity. These results should be obtained (calculated) by using mathematical optimization models. Results depend on the objectives of company. The content of this thesis is to create and implement mathematical models, which serve to solve practical problems about planning advertising space and commercial blocks. The work deals with the characteristics of the television media market, audience measurement, the factors that influence the ratings, as well as an examination of other indicators that are necessary for the planning and optimization of TV advertising. Besides familiarizing the reader with the operations of buying advertising space, this paper`s goal is to demonstrate newly created mathematical models that are applicable to the work of TV channels, media agencies or other companies, which deal with the optimization of the television media market.
Keywords: rating; TV audience; optimization; mathematical models

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Matematické metody v ekonomii
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Econometrics

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 3. 2010
Date of submission: 15. 8. 2010
Date of defense: 5. 9. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/25923/podrobnosti

Files for download

    Last update: