Marketing Communication in Pharmaceutical Industry

Thesis title: Marketingová komunikace ve farmaceutickém průmyslu
Author: Bezděka, Václav
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Lešetický, Ondřej
Opponents: Střítecký, Rudolf
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce je zaměřena na marketingovou komunikaci ve farmaceutickém průmyslu. Teoretická část obsahuje popis farmaceutického trhu, stručný rozbor marketingového mixu s podrobným zaměřením na jednotlivé nástroje propagace (osobní prodej, reklama, přímý marketing, vztahy s veřejností a podpora prodeje). Dále se zabývá dílčími zákony, předpisy, normami a subjekty formujícími způsob využívání marketingové komunikace na už tak vysoce konkurenčním trhu. Praktická část obsahuje rozbor jednotlivých praktik marketingové komunikace vybraného farmaceutického výrobce se zaměřením na léčivý přípravek Motilium. Následuje rozbor a komparace jednotlivých nástrojů komunikačního mixu spolu s vyjádřením nákladů na dané aktivity, dále pak návrh možných zlepšení či doporučení.
Keywords: Reklama; Distribuce; Sponzoring; Přímý marketing; Public Relations; Podpora prodeje; Osobní prodej; Marketing; Farmaceutický průmysl; Marketingová komunikace; Cena; Komunikace; Propagace
Thesis title: Marketing Communication in Pharmaceutical Industry
Author: Bezděka, Václav
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Lešetický, Ondřej
Opponents: Střítecký, Rudolf
Thesis language: Česky
Abstract:
This work is focused on marketing communication in the pharmaceutical industry. The theoretical part contains a description of the pharmaceutical market, a brief analysis of the marketing mix with a detailed focus on the individual instruments of promotion (personal selling, advertising, direct marketing, public relations and sales support). It also contains partial laws, regulations, standards which are used in marketing communication. The practical part contains an analysis of marketing communication practices of selected pharmaceutical manufacturer with a focus on medicine or drug Motilium. Following analysis and comparison of different tools of communication mix together with value of the costs of activities, as well as proposed ways to improve marketing communication process and recommendation.
Keywords: Private sales; Public Relations; Direct Marketing; Advertisement; Distribution; Sales support; Communication; Propagation; Price; Marketing; Pharmaceutical industry; Marketing communication

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Institute of Health Services Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 4. 2009
Date of submission: 30. 6. 2011
Date of defense: 8. 9. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/20423/podrobnosti

Files for download

    Last update: