Návrh retail business DSS

Thesis title: Návrh Retail Business DSS
Author: Mašek, Daniel
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mildeová, Stanislava
Opponents: Šikuda, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Motivací k výběru právě tohoto tématu nebyla komplexita globálního světa ani rostoucí tlak na rychlé a efektivní manažerské rozhodnutí, tak jak se často v podobných textech uvádí. Hlavním impulsem byla synergie tří hlavních aspektů mého magisterského studia. Prvním milníkem je samotné studium hlavní specializace: Informačního managementu, Katedry Systémové analýzy na Fakultě informatiky a statistiky, Vysoké školy ekonomické v Praze. Druhým je vedlejší specializace magisterského studia: Retail business, Katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací, Fakulty mezinárodních vztahů, Vysoké školy ekonomické v Praze. Posledním a ne nepodstatným aspektem pak je souběžně vykonávaná praxe v oboru řízení projektu ICT/IS a logistiky provozu. Primárním cílem práce je koncept návrhu DSS, určený k podpoře rozhodovacího procesu rozvoje sítě maloobchodních jednotek fiktivní společnosti JK, a.s.. Dílčími cíly naplnění hlavního cíle jsou: určení teoretických předpokladů, metod a metodik potřebných k návrhu DSS, popis a analýza společnosti a sítě maloobchodních jednotek, procesní analýza rozhodovacího procesu rozvoje sítě maloobchodních jednotek, návrh systémově dynamického modelu, tvořícího jádro DSS a samotného návrhu DSS. Sekundárním cílem je shromáždění dostatečných teoretických i praktických podkladů pro prezentaci návrhu DSS top managementu společnosti. Hlavními přínosy práce jsou naplnění hlavního a vedlejšího cíle práce, spolu se samotným návrhem DSS, který lze omezeně aplikovat pro podporu rozhodovacího procesu ve společnosti. Dalšími přínosy pro společnost JK, jsou závěry některých kapitol, které lze využít pro plánování marketingových kampaní, vytvoření znalostní základny, hodnocení efektivity prodeje a lidských zdrojů, atd. Hlavním přínosem pro autora je pak osobní a profesní růst vlivem zisku nových znalostí, aplikací osobního přístupu řešení problémů a praktickým uplatněním teoretických poznatků.
Keywords: Systémová dynamika; Systémy pro podporu rozhodování; Uzemní analýza; Retail business
Thesis title: Návrh retail business DSS
Author: Mašek, Daniel
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mildeová, Stanislava
Opponents: Šikuda, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The reason why I chose this topic is not nor the complexity of global world neither the growing pressure on quick and effective managerial resolutions as it is mentioned in similar scripts. Surprisingly, the main impulse was the synergy of three principal aspects of my master study. First millstone was a study of main specialization by its self: Information management, on cathedra of System analysis, faculty of Informatics and Statistics, Economic University in Prague. The second angle is the minor specialization of the study: Retail business, on cathedra of Commercial business, faculty of International relations, Economic University in Prague. Last but no least aspect is simultaneously exercised practice in field of managing the project ICT/ IS and logistic operations. Prime aim of this work is a concept of presentation of DSS, which is intended to support the decision-making process of development of a retail chain of fictitious firm JK, a.s. Partial goals heading to fulfilment of a prime aim are: determination of a theoretical expectations, methods and methodic needed to proposal of DSS, description, and analysis of company and retail chain, procedural analyze of decision making-process of retail chain development, concept of system dynamic model, which forms the root of DSS and the concept of DSS by its self. Secondary aim is to gather satisfactory amount of theoretical and practical details for presentation of project DSS to management of the company. The biggest benefits of this work are fulfilment of a prime and secondary aim, together with the project DSS it self, which could be partly applied for the support of the decision-making process in the company. Further assets for the firm JK, a.s. are conclusions of some captures, which could be used for planning of marketing campaigns, generating Business Knowledge Base, evaluation of affectivity of sales and human resources, etc. The final bonus for the author of this work is the personal progression, profession growth, caused by gain of new
Keywords: Decision support systems; Retail business analysis ; System dynamics

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 1. 2011
Date of submission: 29. 6. 2011
Date of defense: 13. 9. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32142/podrobnosti

Files for download

    Last update: