Cultural Importance to make the male and female roles in marketing

Thesis title: Výynam kultúrneho podmienenia mužských a ženských rolí v marketingu
Author: Bosáková, Júlia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Táto práca sa zaoberá tematikou premietania genderových a kultúrnych aspektov do marketingovej komunikácie. Poukazuje na prejavy a vplyv týchto aspektov na reklamu ako na jednu zo zložiek marketingovej komunikácie. V teoretickej časti sú vymedzené pojmy vzťahujúce sa k téme práce, teda kapitoly objasňujúce genderovú problematiku, kultúrne odlišnosti vplývajúce na oblasť marketingu, marketingovú komunikáciu a samotnú reklamu. Praktická časť zahŕňa vlastný výskum prostredníctvom dotazníkového šetrenia kombinovaný s obsahovou analýzou televíznych reklamných šotov, ktoré boli základom pre posúdenie rozdielov zobrazovania mužov a žien v českej a španielskej reklame. Záver obsahuje súhrn nadobudnutých poznatkov z oblasti genderu v dvoch odlišných kultúrach.
Keywords: kultúra; reklama; gender
Thesis title: Význam kulturního podmínění ženských a mužských rolí v marketingu
Author: Bosáková, Júlia
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Tato práce se zabývá tematikou promítání genderových a kultutních aspektů do marketingové komunikace. Poukazuje na projevy a vliv těchto aspektů na reklamu jako na jednu ze složek marketingové komunikace. V teoretické části jsou vymezeny pojmy vztahující se k tématu práce, tedy kapitoly objasňující genderovou problematiku, kulturní odlišnosti ovlivňující oblast marketingu, marketingovou komunikaci a samotnou reklamu. Praktcká část obsahuje vlastní výzkum provedený prostřednictvím dotaznikového šetření kombinovaný s obsahovou analýzou televizních reklamních šotů, které byly základem pro pospouzení rozdílů zobrazovaní mužů a žen v české a španělské reklamě. Závěr obsahuje souhrn nabytých poznatků z oblasti genderu ve dvou odlišných kulturách.
Keywords: gender; reklama; kultura
Thesis title: Cultural Importance to make the male and female roles in marketing
Author: Bosáková, Júlia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This Diploma thesis is written on a topic of reflection of gender and cultural aspects in marketing communication. It points out expressions and impacts these aspects have on advertisement as one part of marketing communication. Terms relevant to this topic are definied in a theoretical part of the thesis. Practical part includes own research based on questionnaire research combined with content analysis of TV spots that were a base for reviewing the differences between using men and women in Czech and Spanish advertisement. Final conclusion offers a summary of acquired knowledge from a gender within two different cultures.
Keywords: culture; advertising; gender

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 6. 2010
Date of submission: 9. 5. 2011
Date of defense: 13. 9. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/30490/podrobnosti

Files for download

    Last update: