Analysis of marketing appeals in advertisement

Thesis title: Analýza marketingových apelov v reklame
Author: Kosáková, Monika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Kočkovský, Róbert
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cieľom diplomovej práce s názvom "Analýza marketingových apelov v reklame" je zistiť, ako vnímajú jednotlivé apely respondenti z hľadiska dôveryhodnosti a obľúbenosti. Rovnako sa vo výskume zameriam, s akými produktmi si respondenti reklamy využívajúce strach, humor a vrelosť spájajú. Ďalším cieľom je zistiť, ako recipienti vnímajú početnosť reklám využívajúcich dané apely. V práci sa tiež zameriam nato, aké príklady reklám využívajúce jednotlivé apely si vedia vybaviť. Práca je rozdelená na teoretickú a praktickú časť. V teoretickej časti možno nájsť teoretické východiská reklamy ako aj psychologické aspekty, s ktorými sa v rámci reklamy stretávame. Záverečné kapitoly teoretickej časti sú venované apelom v reklame. Praktická časť pozostáva z výsledkov dotazníkového šetrenia, ktorý prebehol prostredníctvom metódy snowball ako aj z obsahovej analýzy 200 televíznych spotov, ktorej úlohou je zistiť, aké apely sa v reklamách vyskytujú najčastejšie.
Keywords: apel; vrelosť; strach; humor; reklama
Thesis title: Analýza marketingových apelů v reklamě
Author: Kosáková, Monika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Kočkovský, Róbert
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cílem diplomové práce s názvem "Analýza marketingových apelů v reklamě" je zjistit, jak vnímají jednotlivé apely respondenti z hlediska důvěryhodnosti a oblíbenosti. Práce je zaměřená i nato, s jakými produkty si respondenti reklamy využívající strach, humor a vřelost spájejí. Dalším cílem je zjistit, jak recipienti vnímají početnost reklam využívajících dané apely. V práci se rovněž zaměřím nato, jaké příklady reklam využívající jednotlivé apely si respondenti vědí vybavit. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části možno najít teoretické východiska reklamy jako i psychologické aspekty, s kterými se v rámci reklamy střetáváme. Závěrečné kapitoly teoretické části jsou věnovány apelům v reklamě. Praktická část obsahuje výsledky dotazníkového šetření, které proběhlo prostřednictvím metody snowball jako i výsledky z obsahové analýzy 200 televizních spotů.
Keywords: vřelost; strach; humor; reklama; apel
Thesis title: Analysis of marketing appeals in advertisement
Author: Kosáková, Monika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Kočkovský, Róbert
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The aim of the Master Thesis entitled "Analysis of marketing appeals in advertisement" is to study how consumers perceive particular appeals in terms of the credibility and popularity. Furthermore, research is focused on finding out with what kind of products responders associate the advertisements with appeals of fear, humor and warmth. Next aim is to find out how responders perceive quantity of advertisement with the particular appeals. Finally, I focus on finding what examples of advertisements using the particular appeals responders recall. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part covers theoretical basis of advertisement as well as psychological aspects in advertisements. Final chapter of the theoretical part is devoted to appeals in advertisement. The practical part comprises results of questionnaire, which is based on snowball method and the content analysis of 200 TV commercials, which provides information on what appeals are the most frequent ones in analyzed TV commercials.
Keywords: warmth; fear; humor; advertising; appeal

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 10. 2010
Date of submission: 24. 8. 2011
Date of defense: 21. 9. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/30179/podrobnosti

Files for download

    Last update: