Does Bonus-Malus System Encourage Drivers to be More Responsible on the Roads?

Thesis title: Motivuje systém bonus-malus řidiče k větší zodpovědnosti na silnicích?
Author: Línová, Veronika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hudík, Marek
Opponents: Šťastný, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá otázkou, zda zavedení malusové politiky do systému bonus-malus v rámci povinného ručení motivuje řidiče k větší zodpovědnosti na silnicích. Vzhledem k navyšování pojistného v případě vzniku pojistné události by tento systém mohl motivovat řidiče ke změně jízdních návyků vedoucích k poklesu vzniku pojistné události. K zodpovězení otázky je provedena regresní analýza s využitím modelu náhodných efektů a analyzováni jsou řidiči pojišťovny Allianz v letech 2000 - 2005. Provedená analýza poskytuje výsledek, že zavedení malusové politiky nevedlo řidiče k zodpovědnějšímu chování na silnicích. Pouze v jednom případě je zaznamenán vliv zkoumaného efektu v interakci s jinou vysvětlující proměnnou - v regionech do 10 000 obyvatel zavedení malusové politiky mělo vliv na snížení vzniku pojistné události. Dále je zkoumáno, které charakteristiky řidiče a technické parametry vozidla mají vliv na vznik pojistné události. Zkoumanými vysvětlujícími proměnnými jsou pohlaví řidiče, region bydliště řidiče, věk řidiče a objem motoru vozidla. U všech vysvětlujících proměnných byl zaznamenán vliv na vznik pojistné události.
Keywords: systém bonus-malus; model náhodných efektů ; povinné ručení
Thesis title: Does Bonus-Malus System Encourage Drivers to be More Responsible on the Roads?
Author: Línová, Veronika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hudík, Marek
Opponents: Šťastný, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is focused on the question whether implementing of a malus policy into a bonus-malus system encourages drivers to be more responsible on the road. The drivers should be motivated to change their behaviour be aimed at decrease of reported insurance events because this system increases their premium whenever they are in an accident. To answer the given problem I used regression analysis with a random effects model and I analysed the drivers registered at insurance company Allianz in years 2000 - 2005. The result of this analysis shows that there was no change in the behaviour since the malus policy was introduced. The examined impact has been detected in case which was interacting with a different variable. The malus policy had the impact on a reduction of accidents in regions below 10 000 inhabitants. This thesis is also focused on the influence of driver characteristic and technical properties of his vehicle on reported insurance events. Tested variables are sex of the drivers, region of driver's residence, age and engine capacity. All explanatory variables have effect on the reported insurance events.
Keywords: motor third party liability insurance; bonus-malus system; random effects model

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 5. 2010
Date of submission: 9. 9. 2011
Date of defense: 22. 9. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/26668/podrobnosti

Files for download

    Last update: