The analysis of transport behaviour of Czechs with emphasis on use of railway transport
Thesis title: | Analýza dopravního chování obyvatel v České republice s důrazem na využívání železniční dopravy |
---|---|
Author: | Divíšková, Lenka |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Květoň, Viktor |
Opponents: | Kraft, Stanislav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | V průběhu transformačního období došlo k dynamickým změnám v sektoru dopravy (změny v nabídce dopravních možností) a postupně se začalo měnit také dopravní chování obyvatel. Volba dopravního prostředku je proces, který je podmíněn mnoha faktory a může vykazovat rozdílné regionální charakteristiky. Z toho důvodu je obecným cílem práce hodnocení dopravního chování obyvatel v jednotlivých regionech Česka se zvýšeným důrazem na železniční dopravu. Analytická část diplomové práce je rozdělena na hodnocení ve dvou měřítkových úrovních. Cílem práce na národní úrovni je určit význam jednotlivých typů dopravních prostředků při dojížďce za prací. Smyslem práce je vyhodnotit konkurenci hlavních dopravních módů (železnice, autobus, automobil) a stanovit spádovou oblast každého krajského města dle využitého dopravního prostředku. V rámci tohoto cíle bude pozornost soustředěna zejména na míru využívání železniční dopravy. Vedlejším cílem práce je zhodnotit dojížďku za prací na mikroregionální úrovni v rámci okresu Příbram. Analýza bude provedena na bázi jednotlivých obcí v zázemí Příbrami a bude detailně hodnotit mobilitu obyvatel. Tato analýza by měla přinést doporučení pro využívání jednotlivých dopravních módů a jejich případnou optimalizaci. |
Keywords: | železniční doprava; mobilita obyvatel; dopravní dostupnost; dopravní chování |
Thesis title: | The analysis of transport behaviour of Czechs with emphasis on use of railway transport |
---|---|
Author: | Divíšková, Lenka |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Květoň, Viktor |
Opponents: | Kraft, Stanislav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | During the transition period, the dynamic changes in the transport sector occured (changes in the variety of means of transport), and gradually began to change people's transport behaviour. The choice of means of transport is a process which is conditioned by many factors and may have different regional characteristics. Hence, the general objective of the thesis is to asses transport behaviour of the population in different regions of the Czech republic with emphasis on the rail transport. The analytical part of the thesis is divided into analyse at the national and regional level. The aim of the thesis at the national level is to determine the significance of different types of vehicles for commuting to work. The purpose of the thesis is to evaluate the competition in the most used means of transport (rail, bus, car) and to determine the catchment area of each regional district in order of usage of any particular means of transport. Scope of this objective will be focused mainly on the usage rate of railway transport. The secondary objective is to evaluate commuting to work at the micro-regional level within the district of Pribram. The analysis will be performed on the basis of each municipality in the district of Pribram and will evaluate in detail the mobility of the population. This analysis should provide recommendations for the use of individual transport modes and their possible optimization. |
Keywords: | transport behaviour; transport accessability; railway transport; mobility of the population |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Regionální studia |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Regional Studies |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 4. 3. 2011 |
---|---|
Date of submission: | 1. 8. 2011 |
Date of defense: | 8. 11. 2011 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/30998/podrobnosti |