EDUCATION AS AN IMPLEMENT FOR SENIOR INTEGRATION TO THE INFORMATION SOCIETY

Thesis title: VZDĚLÁVÁNÍ JAKO NÁSTROJ INTEGRACE SENIORŮ DO INFORMAČNÍ SPOLEČNOSTI
Author: Zerzaňová, Amálie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kotýnková, Magdalena
Opponents: Šolc, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá stárnutím populace a možností adaptace seniorů na změny probíhající ve společnosti, z toho zvláště na změny v oblasti informačních a komunikačních technologií. Cílem DP je analýza postavení seniorů v informačních společnostech se zaměřením na integraci seniorů do společnosti zájmovým vzděláváním na univerzitách třetího věku. V průběhu řešení posoudím vliv kurzů U3V na schopnost integrace seniorů do informační společnosti v České republice. Teoretická část je koncipována jako podkladové vymezení základních používaných pojmů týkajících se seniorské populace, informační společnosti a univerzit třetího věku. Analytická část využívá metodu dotazníkového řešení na základě kvalitativního výzkumu a analýzu interních informací U3V pomocí vlastního pozorování.
Keywords: seniorská populace; informační společnost; Vzdělávání
Thesis title: EDUCATION AS AN IMPLEMENT FOR SENIOR INTEGRATION TO THE INFORMATION SOCIETY
Author: Zerzaňová, Amálie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kotýnková, Magdalena
Opponents: Šolc, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the aging of population and the possibility of adaptation of the elderly people to the social changes, particularly the changes of information and communication technologies. The aim is to analyze the position of seniors in the information society, focusing on the integration seniors into the society by voluntary education at universities of the third age. I will judge how U3A courses influenced the ability of integration seniors into the information society in the Czech Republic. The theoretical part is conceived as the underlying definition of basic terms used in the thesis the senior population, the information society and universities of the third age. The analytical part uses the method of questionnaire based on qualitative research and analysis of internal information from U3A by using my own observations.
Keywords: information society; senior population; Education

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 5. 2011
Date of submission: 17. 12. 2011
Date of defense: 19. 1. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32041/podrobnosti

Files for download

    Last update: