Handling customers in McDonald's restaurant using queuing models

Thesis title: Odbavování zákazníků v provozovně Mc Donald pomocí modelů hromadné obsluhy
Author: Kánová, Eliška
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kořenář, Václav
Opponents: Šindelářová, Irena
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem bakalářské práce je analyzovat odbavování zákazníků v restauraci McDonalds v Mladé Boleslavi a pokusit se ho pomocí modelů hromadné obsluhy, programového systému STORM a modulu STOCHASTIKA optimalizovat. V teoretické části jsou charakterizovány modely hromadné obsluhy, naznačena jejich klasifikace a analýza. Konkrétní dva systémy jsou zde popsány - jednoduchý exponenciální model a exponenciální model s paralelní obsluhou, jsou zde také vysvětleny softwarové systémy pro optimalizaci. Popsány jsou i základní prvky systémů. Práce se věnuje též systému obsluhy v restauracích McDonalds. V praktické části je konkrétně popsán systém obsluhy ve třech rozdílných úsecích restaurace - přímá obsluha, McCafé, McDrive. V závěru je zde naznačen možný způsob optimalizace tohoto systému resp. jeho jednotlivých částí.
Keywords: Restaurace McDonalds; Systém hromadné obsluhy; Model hromadné obsluhy
Thesis title: Handling customers in McDonald's restaurant using queuing models
Author: Kánová, Eliška
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kořenář, Václav
Opponents: Šindelářová, Irena
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this research is to evaluate the queuing system in a McDonald's restaurant in Mlada Boleslav and to try it to optimize with queuing models, system STORM and module STOCHASTIKA. In the theoretical part, there are characterized queuing models, their classification and analysis. There are described two specific systems here -- a simple exponential model and exponential model with parallel operation, there are also outlined software systems for the optimization. There are described basic elements of the systems here too. A few pages are focused on system operator in McDonald's restaurants. There is described the specific operating system in three different sections of the restaurant -- direct service, McCafé, McDrive. In conclusion, there is indicated a possible way to optimize this system, particularly its individual parts.
Keywords: McDonald's restaurants; Queuing system; Queuing model

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Matematické metody v ekonomii
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Econometrics

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 10. 2011
Date of submission: 15. 12. 2011
Date of defense: 17. 1. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33380/podrobnosti

Files for download

    Last update: