Influence of educational structure of inhabitants on regional development in the Czech Republic and the Netherlands

Thesis title: Vliv vzdělanostní struktury obyvatel na regionální rozvoj v České republice a Nizozemsku
Author: Lašáková, Kristýna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kouřilová, Jana
Opponents: Krejčová, Nikola
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku regionálního rozvoje ve vazbě na vzdělanostní strukturu obyvatel v České republice a Nizozemsku. Hlavním cílem je zjistit, zda nejvyšší dosažené vzdělání ekonomicky aktivních obyvatel obou zemí ovlivňuje jejich regionální rozvoj. Pro komparaci bylo Nizozemsko zvoleno záměrně. Je podobně jako Česká republika zemí, vyznačující se malou otevřenou ekonomikou, závislou do značné míry na exportu do Německa. Také je členem Evropské unie. Zároveň však patří mezi nejbohatší země světa s vysokou životní úrovní obyvatel a disponuje kvalitním vzdělávacím systémem. Vazba regionálního rozvoje a vzdělanostní struktury obyvatel v České republice a Nizozemsku byla zkoumána prostřednictvím lineárního regresního modelu. Za základní jednotky analýzy byly zvoleny regiony NUTS 2. Regionální rozvoj byl vymezen podle 5. kohezní zprávy pomocí 5-ti makroekonomických ukazatelů. Provedenou regresní analýzou závislosti vybraných makroekonomických ukazatelů na vzdělanostní struktuře ekonomicky aktivních obyvatel nebylo možné jednoznačně prokázát vliv vzdělanosti na regionální rozvoj v České republice a Nizozemsku.
Keywords: vzdělání; regionální rozvoj; regiony NUTS 2; vzdělávací systém
Thesis title: Influence of educational structure of inhabitants on regional development in the Czech Republic and the Netherlands
Author: Lašáková, Kristýna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kouřilová, Jana
Opponents: Krejčová, Nikola
Thesis language: Česky
Abstract:
In my master thesis the issue of regional development of the Czech Republic and the Netherlands in relation to the educational structure of their inhabitants has been dealt. The main aim of the paper was determined whether the highest level of education of the economically active population of both countries affects their regional development. I decided to compare the Czech Republic with the Netherlands because both countries are small open economies dependent on export to Germany, members of the European Union. However the Netherlands belongs among the richest countries in the world, has a high standard of living of the population and is characterised for a quality of education system. The relation between regional development and educational structure of inhabitants in the Czech Republic and the Netherlands was examined using the regression linear model. The cohesion regions were chosen as the basic units of comparative analysis in both countries. The regional development were defined according to 5th Cohesion report by 5 macroeconomic indicators. In compliance with output of regression analysis the relation between educational structure of economically active population and macroeconomic indicators, which represented regional development was not entirelly proved.
Keywords: regions NUTS 2; regional development; educational system; education

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Regionální studia
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Regional Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 11. 2010
Date of submission: 31. 8. 2011
Date of defense: 1. 2. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/29013/podrobnosti

Files for download

    Last update: