The child as a consumer and its impact on decision-making process of adults

Thesis title: Dítě jako spotřebitel a jeho vliv na rozhodovací procesy dospělých
Author: Otipka, Michal
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Vysekalová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá tématem reklamy a jejím působením na spotřebitelské chování dětí. Ty nejsou na rozdíl od dospělých schopny rozlišit mezi fikcí a realitou, tedy rozlišit, zda si reklamovaný předmět koupit pouze chtějí, nebo jej potřebují. Teoretická část práce přináší informace o tom, jakým způsobem se dnes reklama nejčastěji šíří, jak na zákazníka působí a na základě čeho se zákazníci ke koupi produktu rozhodují, jaké faktory ovlivňují zákaznické chování a jak reklamu vnímají jednotlivé věkové skupiny dětí. Informuje také o tom, jaká jsou specifika reklam určených dětem a jaké jsou aktuální trendy ve spotřebním chování dětí. Cílem práce je zjistit, jak televizní reklama ovlivňuje reálné spotřebitelské chování dětí v kontextu s tím, zda pochází z vícečlenné rodiny, v závislosti na tom, kolik času jim rodiče věnují, jakým způsobem jsou vychovávané apod. Zjišťováním těchto skutečností se zabývá praktická část diplomové práce.
Keywords: děti; masmédia; spotřebitelské chování; reklama; vliv reklamy; hodnotový systém; výchova; rodiče
Thesis title: The child as a consumer and its impact on decision-making process of adults
Author: Otipka, Michal
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Vysekalová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the subject of advertisement and its effect on children consumer behavior. Contrary to adults children are not able to differentiate between the reality and fiction, in this case to differentiate if they really need or just want promoted product. The theoretical part brings information about the marketing communication channels, effects on consumers, basis of consumers purchase decision making processes, which factors influence consumers behavior and how the advertisement is perceived by particular children age groups. It informs also about specific aspects of advertisements focused on children and about actual trends in children consumer behavior. The target of this work is to find out how TV advertisement influences children consumer behavior in context of amount of children in family, in dependence on how much time parents spend with their children, which way they are raised, etc. Research of these facts is subject of practical part of this thesis
Keywords: value system; children; advertisement; influence of advertisement; education; parents; mass media; consumer behaviour

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 6. 2011
Date of submission: 15. 12. 2011
Date of defense: 2. 2. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/35314/podrobnosti

Files for download

    Last update: