Ethical problems of the marketing communication in terms of body image

Thesis title: Etické problémy vlivu komunikace v souvislosti body image
Author: Eisenmann, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Toth, Štefan
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zaměřuje na problematiku nedosažitelného ideálu krásy v reklamách a jeho možných negativních dopadů s ohledem na etický rozměr. Práce je zaměřena na mladé lidi, jakožto nejvíce ohroženou skupinu populace. V teoretické části shrnuji výzkumy na toto téma a popisuji některé odlišné přístupy k lidské kráse v reklamě. Doprovodný výzkum se zaměřuje na mladou skupinu respondentů a pomocí dotazníkového šetření a hloubkových rozhovorů s odborníky, psychologem a marketingovým specialistou, se snaží odhalit jejich postoj k tomuto tématu. Závěry práce ukazují, že mladí lidé jsou si vědomi souvislosti vlivu médií a reklamy s negativními dopady ideálu krásy. Ovšem nezdá se, že by v tom spatřovali, podobně jako zbytek společnosti, nějaký výraznější etický problém.
Keywords: Média; Etika; Body image; Reklama; Ideál krásy
Thesis title: Ethical problems of the marketing communication in terms of body image
Author: Eisenmann, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Toth, Štefan
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis is focused on an issue of attainable beauty ideal and its possible negative consequences mainly on adolescent audience. It also deals with the possible ethical questions that are related to the beauty ideal with the young audience. This narrow part of the poulation was selected because of the the fact, that they are the at the biggest risk. The theoretical part describes the related experiments and also shows some examples of different approach to beauty in marketing communication. The practical part of the theses consists of two parts, questionnaire survey and an in-depth interview with the specialists in the psychology and marketing. The conclusion of the work indicates, that young people are aware of the relationship between the beauty ideal and the negative consequences, but, as the rest of the population, do not perceive this phenomenon as an ethical issue.
Keywords: Ethics; Media; Adverting; Beauty Ideal; Body Image

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2011
Date of submission: 30. 11. 2011
Date of defense: 8. 2. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32970/podrobnosti

Files for download

    Last update: