The impact of oil shocks in the seventies on the U.S. automotive industry
Thesis title: | Vplyv ropných šokov v 70. rokoch na automobilový priemysel USA |
---|---|
Author: | Líra, Marián |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Tajovský, Ladislav |
Opponents: | Jeřábková, Zdenka |
Thesis language: | Slovensky |
Abstract: | Obdobie sedemdesiatych rokov bolo charakteristické udalosťami ropných kríz, ktoré definovali hospodársky vývoj celej dekády v USA. V teoretickej časti sa práca venuje makroekonomickým konsekvenciám zvýšených cien ropy a približuje ekonomickú teóriu, ktorá považuje ropné šoky za súčasť širších hospodárskych problémov v sledovanom období sedemdesiatych rokov. V analytickej časti už pristupuje ku skúmaniu vplyvu zvýšených cien ropy na konkrétne odvetvie priemyslu. Popisuje výkonnostné indikátory automobilových producentov v USA, približuje vstup nových konkurentov na americký automobilový trh a postupnú stratu dominancie domácich značiek. Ďalej analyzuje správanie spotrebiteľov v zmysle preferencií nových modelových produktov a využívaní osobných dopravných prostriedkov. V závere sa venuje legislatívnym opatreniam a ich vplyvu na vývoj automobilovej kultúry v USA. Syntézou štatistík odvetvia, regulačných opatrení a ekonomických štúdií práca prináša názor, že príležitosti pre zmeny v automobilovom priemysle vplyvom ropných šokov v sedemdesiatych rokoch síce nastali, ale v dlhom období ostali nevyužité, čím neeliminovali riziko potenciálneho dopadu budúcich ropných kríz na automobilové odvetvie v Spojených štátoch amerických. |
Keywords: | Automobilový priemysel; Ropná kríza; USA |
Thesis title: | Vliv ropných šoků v 70. letech na automobilový průmysl USA |
---|---|
Author: | Líra, Marián |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Tajovský, Ladislav |
Opponents: | Jeřábková, Zdenka |
Thesis language: | Slovensky |
Abstract: | Období sedmdesátých let bylo charakteristické událostmi ropných krizí, kterédefinovaly hospodářský vývoj celé dekády v USA. V teoretické části se práce věnujemakroekonomickým konsekvenciám zvýšených cen ropy a přibližuje ekonomickou teorii, která považuje ropné šoky za součást širších hospodářských problémů ve sledovaném období sedmdesátých let. V analytické části již přistupuje ke zkoumánívlivu zvýšených cen ropy na konkrétní odvětví. Popisuje výkonnostní indikátoryautomobilových producentů v USA, přibližuje vstup nových konkurentů na americkýautomobilový trh a postupnou ztrátu dominance domácích značek. Dále analyzujechování spotřebitelů ve smyslu preferencí nových modelových produktů a využíváníosobních dopravních prostředků. V závěru se věnuje legislativním opatřením a jejich vlivu na vývoj automobilové kultury v USA. Syntézou statistik odvětví, regulačních opatření a ekonomických studií práce přináší názor, že příležitosti pro změny v automobilovém průmyslu vlivem ropných šoků v sedmdesátých letech sice nastaly,ale v dlouhém období zůstaly nevyužity, čímž neeliminovali riziko potenciálního dopadu budoucích ropných krizí na automobilové odvětví ve Spojených státechamerických. |
Keywords: | Automobilový průmysl; USA; Ropná krize |
Thesis title: | The impact of oil shocks in the seventies on the U.S. automotive industry |
---|---|
Author: | Líra, Marián |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Tajovský, Ladislav |
Opponents: | Jeřábková, Zdenka |
Thesis language: | Slovensky |
Abstract: | The period of the seventies was characterized by occurence of oil crises that defined the entire decade of economic development across the U.S. The theoretical section of the work is devoted to macroeconomic consequences of the increased oil prices and brings the idea of economic theory, which considers the oil shocks as a part of wider economic problems in the mentioned period. Analytical part examines the impact of increased oil prices on the concrete industry. It describes performance indicators of automobile producers in the U.S., sketch the entry of new competitors in the U.S. auto market and following gradual loss of dominance of domestic brands. Work further analyzes the consumer behaviour in terms of preferences of new model products and the usage of personal vehicles. In conclusion, the given legislative measures its impact on the development of car culture in the U.S. Synthesis of statistics on industry, regulatory and economic papers provides opinion, that even though the opportunity for change in the automotive industry due to the oil shocks of the seventies occurred, in the long term remain unused which lost the chance to eliminate the potential risk of future oil crisis in the american automotive sector. |
Keywords: | USA; Oil crisis; Automotive industry |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářské a politické dějiny |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economic History |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 20. 10. 2010 |
---|---|
Date of submission: | 20. 6. 2011 |
Date of defense: | 6. 2. 2012 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/28310/podrobnosti |