Consumers' perception of the health aspects between categories of fresh and processed cheeses

Thesis title: Spotřebitelské vnímání aspektu zdraví mezi kategoriemi tavených a čerstvých sýrů
Author: Volbrechtová, Michaela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Říha, David
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se věnuje vnímání spotřebitelů. Konkrétně se zaměřuje na vnímání čerstvých a tavených sýrů z hlediska zdraví. Zabývá se tím, jak volba zdravého životního stylu ovlivňuje chování spotřebitele a jeho volbu produktů, kterými prezentuje vybraný životní styl svému okolí. Práce shrnuje teoretické poznatky o chování spotřebitele, jaké vlivy na chování působí a jak se utváří schémata v mysli spotřebitele. Pomocí kvalitativního výzkumu a jeho analýzy se snaží odkrýt postoj spotřebitelů k fenoménu zdraví, jak jsou tavené a čerstvé sýry vnímány z pohledu zdraví a jak se konzumace tavených sýrů ztotožňuje s představou o zdravém životním stylu. Konkrétně byly v kvalitativním výzkumu využity metody Focus Group a individuální hloubkové rozhovory.
Keywords: zdravý životní styl; zdraví; Spotřební chování; kvalitativní výzkum; postoje spotřebitele
Thesis title: Consumers' perception of the health aspects between categories of fresh and processed cheeses
Author: Volbrechtová, Michaela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Říha, David
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is focused on consumers' perceptions. It concentrates specifically on the perception of fresh and processed cheeses in terms of health.. The thesis deals with choice of a healthy lifestyle and how it influences consumer behavior and choice of products, which consumers use to present selected lifestyle to their surroundings The paper summarizes the theoretical knowledge of consumer's behavior, what effects it has on his behavior and how the patterns in consumer's mind are created. Using qualitative research and its analysis, the thesis tries to expose consumers' attitude toward the health phenomenon, how are the processed and fresh cheeses perceived in terms of health and how the consumption of processed cheese identifies with the concept of a healthy lifestyle. As a method of qualitative research were used focus groups and in-depth interviews.
Keywords: Consumer behavior; qualitative research; health; consumer attitudes; healthy lifestyle

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 11. 2010
Date of submission: 15. 11. 2011
Date of defense: 9. 2. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/29535/podrobnosti

Files for download

    Last update: