Why do NIKE shoes cost twice as much in Prague than in the USA?

Thesis title: Proč stojí Nike v Praze dvakrát tolik co v USA?
Author: Nečasová, Romana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hudík, Marek
Opponents: Šťastný, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce sleduje maloobchodní ceny sportovních produktů konkrétního nadnárodního producenta napříč evropskými trhy a v USA a zkoumá fungování zákona jedné ceny. Ačkoliv se průměrná cena za všechny sledované statky ve většině případů liší mezi zeměmi jen nepatrně, pro individuální produkty jsem našla výrazné cenové rozdíly u majority dvojic zemí a to i pro skupinu států, které jsou obecně považovány za relativně integrované. Analýza nepotvrdila, že by tyto diference byly primárně způsobeny odlišnými náklady distribuce. Vytvořené meziproduktové relativní ceny se totiž při mezistátním porovnání značně liší oběma směry i ve skupině velice obdobných výrobků, jejichž prodejní náklady by měly být stejné. Tyto cenové variance existující i po vykrácení nákladů tak ukazují na existenci strategického stanovování cen a pokulhávající arbitráž, která ho umožňuje.
Keywords: Arbitráž; Zákon jedné ceny; Strategické stanovování cen; Mezinárodní cenové diference
Thesis title: Why do NIKE shoes cost twice as much in Prague than in the USA?
Author: Nečasová, Romana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hudík, Marek
Opponents: Šťastný, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
I study retail prices of sport goods for a particular multinational producer across European countries and in the USA to examine behaviour of the law of one price. Although average prices across all goods in the sample differ only slightly across most of the countries, I find significant price differences for individual goods for almost each country pair, including a group of the states that are generally considered as relatively integrated. The conducted analysis has not confirmed that these differences are caused primarily by various distribution costs. The computed relative prices across products vary significantly once compared internationally even within a group of similar goods of which distribution costs should be the same. The price variation, which prevails even when costs are excluded, points to the existence of strategic pricing and lagging arbitrage.
Keywords: Arbitrage; International price differences; Strategic pricing; Law of one price

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 5. 2011
Date of submission: 1. 9. 2011
Date of defense: 17. 2. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32056/podrobnosti

Files for download

    Last update: