Are the consumers willing to pay for GI products?

Thesis title: Jsou spotřebitelé ochotní zaplatit za CHZO výrobek?
Author: Závorová, Miroslava
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Bartoň, Petr
Opponents: Svoboda, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
V roce 1992 vznikl evropský systém ochrany potravin založený na zeměpisném původu. Za dobu své existence eviduje přes tisíc evropských i neevropských potravin. V roce 2004 se do již řadu let fungujícího systému zapojila přistoupením do EU i Česká republika. V této práci je analyzován důsledek získání a používání chráněného zeměpisného označení na cenu vybraného výrobku. Pomocí funkce hedonické ceny je zkoumána ochota spotřebitele za vybraný výrobek, který nese chráněné zeměpisné označení, zaplatit. Pro empirickou analýzu jsou využita panelová data z pivovarnického průmyslu. Z výsledků práce vyplývá, že přítomnost chráněného zeměpisného označení v interakci s další vlastností výrobku může ovlivnit ochotu spotřebitel za výrobek zaplatit. Například byl prokázán vliv interakce chráněného zeměpisného označení a výčepního piva.
Keywords: Hedonický model; Chráněné zeměpisné označení; Pivo
Thesis title: Are the consumers willing to pay for GI products?
Author: Závorová, Miroslava
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Bartoň, Petr
Opponents: Svoboda, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
In 1992 the European geographical indication system was established. Through the years more than thousand of foodstuffs were registered to the system. Czech Republic joined the system through access to EU in 2004. In this paper the consumer's willingness to pay for selected product that carries geographical indication is analysed. For analysis the panel data from brewing industry are used. The results of the work are that the presence of a protected geographical indication in the interaction with other features of the product may affect the willingness of consumers to pay for the product. For example, was shown that the interaction of the protected geographical indications and bottled draft beer can influence the consumer's willingness to pay for GI product.
Keywords: Protected geographical indication; Hedonic model; Beer

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 9. 2011
Date of submission: 1. 2. 2012
Date of defense: 17. 2. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/35388/podrobnosti

Files for download

    Last update: