The impact of the Internet on competitiveness of a specific company

Thesis title: Vliv Internetu na konkurenceschopnost konkrétní firmy
Author: Vershinina, Maria
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sedláček, Jiří
Opponents: Bobek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se věnuje otázce konkurenceschopnosti organizací a zaměřuje se na empirický výzkum v dané oblasti v souvislosti se zavedením a využitím služeb sítě internet v podnikání. Cíle práce jsou analýza konkurenceschopnosti organizace Ryboprodukty a.s. a studium a vysvětlení vlivu využití online služeb na úspěšnost podniku z hlediska konkurenceschopnosti. Hypotéza zkoumaná v rámci této práce tvrdí, že vliv je kladný a že zavedení a využití internetu vede ke zvýšení konkurenceschopnosti organizace. Teoretická část práce se věnuje vysvětlení klíčových pojmů, jako jsou internet, konkurenceschopnost produkce, konkurenceschopnost organizace, a dále poskytuje přehled historického vývoje online technologií, popisuje hlavní inovace a možností v této oblasti, uvádí čtenáře do problematiky. Na teoretický základ navazuje praktická část zaměřená na analýzu změn v hospodaření reálného podniku spojených se zavedením internetu v této organizaci. Na základě empirických informací o procesech a hospodářských výsledcích bylo provedeno hodnocení změn a významu prosazení globální sítě internet v provozu podniku. Přínos této bakalářské práce spočívá v tom, že, budiž založená na podrobných a aktuálních informacích, vysvětluje význam informačních a komunikačních technologií, především internetu, pro fungování organizace a její úspěšnost. Výsledky a závěry práce lze proto uplatnit jak bezprostředně ve zkoumaném podniku, tak i v jiných organizacích, samozřejmě za podmínky přizpůsobení opatření velikosti podniku a odvětví. Základem pro práci se staly vedle teoretických poznatků též osobní rozhovory s vedením organizace, opakované návštěvy zkoumaného podniku, konzultace s odborníky a podrobná analýza firemní dokumentace.
Keywords: efektivita; podnikání; e-business; internet; konkurenceschopnost
Thesis title: The impact of the Internet on competitiveness of a specific company
Author: Vershinina, Maria
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sedláček, Jiří
Opponents: Bobek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This work is dedicated to the question of competitiveness of organizations and presents an empirical research in relation to implementation and use of the internet services in business. The goals of this thesis are to analyze competitiveness of the organization Ryboprodukty JSC and to study and explain the impact of application of online services on its success in terms of competitiveness. The hypothesis examined in this work suggests that the impact is positive and that implementation and use of the internet leads to increased competitiveness of an organization. The theoretical part includes explanation of the key concepts such as the internet, competitiveness of a product, competitiveness of an organization, provides an overview of the historical development of online technologies and describes the main possibilities available in this area nowadays, thus introducing the topic to readers. The theoretical basis is followed by the practical analysis focused on changes in a real business after the internet was implemented as a part of business processes in the organization. Empirical information about the processes and economic results of the company made possible the evaluation of the changes and of the importance of the global internet network for the company. The contribution of this thesis lies in the fact that, since it is based on detailed and up-to-date information, it explains the importance of information and communication technologies, especially internet, to the functioning of the organization and its success. The results and conclusions of the work can be applied directly in the company, as well as in other organizations upon adjustment of measures to the company size and sector. In addition to theoretical knowledge, personal interviews with the organization management, multiple company visits, consultations with experts and a detailed analysis of company documentation became an important source of reliable information.
Keywords: competitiveness; efficiency; business; e-business; internet

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 10. 2011
Date of submission: 30. 5. 2012
Date of defense: 14. 5. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33368/podrobnosti

Files for download

    Last update: