Seniors and healthy lifestyle: segmentation and application of public health branding

Thesis title: Senioři a zdravý životní styl: segmentace a aplikace brandingu veřejného zdraví
Author: Kouřil, Michal
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Holmerová, Iva
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zaměřuje na segmentaci seniorů podle jejich přístupu ke zdravému životnímu stylu a následnou aplikaci marketingových nástrojů pro zlepšení tohoto přístupu u vybraného segmentu. V teoretické části práce je nejprve provedena situační analýza objasňující souvislosti mezi stárnutím obyvatelstva, výdaji na zdravotnictví, zaměstnaností a zdravotním stavem populace, poté jsou zmapovány oblasti kvality života seniorů, jejich zdravého stylu života a dále marketingových metod a technik s těmito oblastmi souvisejícími. V praktické části je následně prostřednictvím analytického programu Data Analyzer provedena segmentace trhu seniorů založená na datech rozsáhlé databáze MML - TGI od společnosti Median. Z těchto segmentů je dále vybrán ten nejvhodnější z hlediska potenciálu k pozitivní změně chování týkajícího se zdravého životního stylu. V závěru práce je navrženo vytvoření nové značky veřejného zdraví a s ní spojené kampaně s cílem oslovit vybraný segment dle principů brandingu veřejného zdraví.
Keywords: senioři; sociální marketing; branding veřejného zdraví; stárnutí populace; segmentace
Thesis title: Seniors and healthy lifestyle: segmentation and application of public health branding
Author: Kouřil, Michal
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Holmerová, Iva
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focuses on the segmentation of seniors in their approach to a healthy lifestyle and subsequent application of marketing tools in order to improve this approach of the selected segment. The theoretical part consists of a situation analysis explaining relations among population ageing, health care expenditures, employment and health condition of the population and then mapping of important areas such as quality of life of seniors, their healthy lifestyle and marketing methods associated with these areas. The practical part starts with the segmentation of seniors based on extensive database of the MML - TGI research and using analytical software Data Analyzer both provided by research agency Median. One of created segments is then chosen according to its possibilities of a behavioral change related to healthy lifestyle. The thesis is concluded with a design of a new public health brand and associated campaign both designed in order to appeal to selected segment according to principles of public health branding.
Keywords: public health branding; senior citizens; population ageing; segmentation; social marketing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 12. 2011
Date of submission: 15. 5. 2012
Date of defense: 5. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/35032/podrobnosti

Files for download

    Last update: