Franchising as a market entry strategy

Thesis title: Franchising jako metoda vstupu na trh
Author: Hovorková, Petra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Turnerová, Lenka
Opponents: Drozen, František
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřena na franchising a jeho využití v praxi. Teoretická část popisuje základní principy franchisingu, výhody a nevýhody a franchisingovou smlouvu. Značný důraz je kladen na vývoj i současný stav franchisingového typu podnikání v České republice. V praktické části popíši a zhodnotím uplatnění franchisingu ve společnosti Alpine Pro. Ukáži, že i ryze český franchisingový koncept se dokáže prosadit mezi silnou konkurencí nadnárodních společností, a to nejen v České republice. Cílem bude jednak zhodnocení vztahu franchisora a franchisantů, který budu posuzovat na základě vlastního dotazníkového šetření, a jednak návrh konkrétních opatření, jež by měla přispět ke zlepšení marketingových aktivit společnosti Alpine Pro, zdokonalení franchisingového systému a dalšímu úspěšnému vývoji firmy v rámci České republiky i na zahraničních trzích.
Keywords: franchising; dotazníkové šetření; Alpine Pro
Thesis title: Franchising as a market entry strategy
Author: Hovorková, Petra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Turnerová, Lenka
Opponents: Drozen, František
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on franchising and a practical application of a theory. The theoretical part describes basic principles of franchising, its advantages and disadvantages and franchise agreement. I put more emphasis on development and current state of franchising in the Czech Republic. I describe and evaluate franchising in the company Alpine Pro in the practical part of the thesis. I show that a purely Czech franchise concept is able to succeed in stiff competition - and not only in the Czech Republic. The aim is to evaluate franchisor - franchisee relationship (on the basis of the questionnaire research) and to suggest some measures and recommendations that would lead to improvement of the weak points of the franchise concept Alpine Pro.
Keywords: questionnaire research; Alpine Pro; franchising

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 10. 2011
Date of submission: 30. 6. 2012
Date of defense: 31. 5. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33036/podrobnosti

Files for download

    Last update: