A defense of realism in international relations against constructvist critics

Thesis title: Příspěvek k obraně realistické tradice v mezinárodních vztazích vůči konstruktivistické kritice
Author: Čevela, David
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dubský, Zbyněk
Opponents: Sršeň, Radim
Thesis language: Česky
Abstract:
V této práci se věnuji analýze realistického paradigmatu a vybrané kritiky jeho postulátů ze strany sociálních konstruktivistů. Cílem práce je nalézt oblasti, ve kterých by mohlo docházet k dílčí syntéze těchto dvou pozic. V práci přicházím s návrhem interpretovat státy a potažmo mezinárodní vztahy jako sociální instituce, přičemž úlohou realistického paradigmatu zůstává odhalování jejich pravidel a zásad fungování.
Keywords: sociální konstruktivismus; sociální instituce; realismus
Thesis title: A defense of realism in international relations against constructvist critics
Author: Čevela, David
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dubský, Zbyněk
Opponents: Sršeň, Radim
Thesis language: Česky
Abstract:
In this thesis I analyze realism and some of its social constructivist critics. The aim of the thesis is to find areas in which there is a potential for a synthesis of these two paradigms. I propose understand states and the international system as whole as social institutions, with realism to find and interpret its rules and modus operandi.
Keywords: social constructivism; realism; social institutions

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní politika a diplomacie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 10. 2011
Date of submission: 29. 4. 2012
Date of defense: 6. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33971/podrobnosti

Files for download

    Last update: