Organic food and its position in contemporary retailing

Thesis title: Biopotraviny a jejich postavení v současném retailingu
Author: Dvořáková, Lucie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Turnerová, Lenka
Opponents: Dvořák, Josef
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabává postavením českých biopotravin v českém retailingu. Téma biopotravin je v současné době živě diskutováno, českým lokálním potravinám však není věnován takový prostor, jaký by si zasloužily. V teoretické části práce vymezuje nejdůležitější pojmy jako retailing, maloobchod nebo ekologické zemědělství a dále rozebírá český trh s potravinami a biopotravinami. Aplikační část na tyto poznatky navazuje a za pomocí dat sesbíraných v 5 českých řetězcích (Globus, Tesco, Interspar, Penny Market a Albet) analyzuje trh biopotravin se zemí původu Česká republika. V závěru práce shrnuje doporučení na zlepšení postavení českých biopotravin v českém retailingu, cílená na české spotřebitele, zemědělce a oficiální organizace.
Keywords: ekologické zemědělství; české biopotraviny; biopotraviny; retailing
Thesis title: Organic food and its position in contemporary retailing
Author: Dvořáková, Lucie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Turnerová, Lenka
Opponents: Dvořák, Josef
Thesis language: Česky
Abstract:
This master thesis is focused on czech organic food and it role in current czech retailing. Organic food is nowadays widely discussed but czech local organic food is unjustly neglected. In the theoretical part of the master thesis, terms such as retailing and organic farming are defined, it also alyses czech retail market and czech organic food market. Analytical part, on the other hand, uses these termes in the actual analysis of the czech organic food market. Using data collected from 5 different retailers (Globus, Tesco, Interspar, Penny Market a Albet) I conducted a country of origin analysis. Last part of the thesis sums up recommendations to improve the position of czech local product, aimed at czech farmers, consumers and oficial organizations.
Keywords: organic farming; retailing; czech organic food; organic food

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2011
Date of submission: 30. 6. 2012
Date of defense: 6. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32872/podrobnosti

Files for download

    Last update: