The symbols in the advertisement

Thesis title: Symbolika v reklamě
Author: Kudrnová, Gabriela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Skokanová, Dagmar
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je zjistit znalost symbolů u spotřebitelů a jejich představ o nich a následně postihnout směry výkladu v relaci k zapojení symbolu do tištěné reklamy. K tomu využiji dotazníkové šetření a obsahovou analýzu. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám kulturními predispozicemi, symboly a marketingovou komunikací. V praktické části se zabývám dotazníkovým šetřením a obsahovou analýzou. Z dotazníkového šetření vyplývá, že lidé symboly znají. Nejčastějším uvedeným symbolem bylo zvíře. S určením významu symbolu nemají také spotřebitelé problém. Z obsahové analýzy třech druhů periodik jsem zjistila, že nejvíce zobrazeným symbolem byla postava. Doporučení pro reklamní tvůrce zní, že méně je někdy více, což platí pro zobrazení symbolů.
Keywords: symboly; kulturní predispozice; obsahová analýza; reklama
Thesis title: The symbols in the advertisement
Author: Kudrnová, Gabriela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Skokanová, Dagmar
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of my Diploma thesis is find out consumers' knowledge of symbols and their images of them and consequently affect the interpretation of trends in relation to the involvement of the symbol in print advertisement. I will use the research in the form of questionnaire and content analysis. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part I describe cultural predisposition, symbols and marketing communications. In the practical part I concern with with the questionnaire and content analysis. Results from my research are that people know the symbols. The most mentioned symbol was animal. The consumers have also not problem with the meaning of the symbol. The content analysis of three types of magazines shows that most displayed symbol was figure. Recommendation for the creator of advertising is that less is sometimes more, which applies for symbols.
Keywords: symbols; advertisement; cultural predispozition; content analysis

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 10. 2011
Date of submission: 9. 5. 2012
Date of defense: 7. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/35345/podrobnosti

Files for download

    Last update: