Application of Operations Research in Line Planning in Urban Public Transport

Thesis title: Využití operačního výzkumu při navrhování linek v městské hromadné dopravě
Author: Fator, Jiří
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Fábry, Jan
Opponents: Mervart, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce zkoumá problém plánování linek v městské hromadné dopravě jako předmět operačního výzkumu. Vychází z teorie grafů a vytváří specifický model sítě, odpovídající skutečné existující síti. Každá linka je vyjádřena jako tok částí sítě za respektování přidaných omezení. Cílem je optimalizovat stávající linkové vedení snížením počtu provozovaných linek a vytvořit tak přehlednější vedení. Zkoumaná síť není výrazně zdeformována pro potřeby běžně používaných modelů, ale naopak model je vytvořen na míru konkrétní síti, a to tramvajové dopravě v Praze. Nejde tedy o pouhý výběr některých linek z definované množiny linek. Tok sítí je vypočítán, aby splnil podmínky obslužnosti a propustnosti každého úseku. Výsledek by měl poskytnout konkrétní trasy každé provozované linky.
Keywords: linkové plánování; tramvajová síť; teorie grafů; Praha; optimalizace
Thesis title: Application of Operations Research in Line Planning in Urban Public Transport
Author: Fator, Jiří
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Fábry, Jan
Opponents: Mervart, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis analyzes the problem of line planning in urban public transport as an object of Operations Research. It is based on the Theory of Graphs, building specific model network referring to a real existing network. Each line represents the flow through part of this network, respecting additional constraints. The goal is to optimize existing routing by decreasing the number of lines in service and making the routing easier to understand and remember. On the contrary to casual models, this one has been designed to perfectly describe a real existing network, tramway service in Prague, Czech Republic. Furthermore, no set of lines is given in advance. The flow is newly computed by optimizing software to fit the demand and the capacity of each branch. So the output should give the user a concrete route of each line in operation.
Keywords: optimization; Prague; line planning; tram network; Theory of Graphs

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Econometrics

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 11. 2011
Date of submission: 5. 5. 2012
Date of defense: 7. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/34971/podrobnosti

Files for download

    Last update: