Application of Operations Research in Line Planning in Urban Public Transport
Thesis title: | Využití operačního výzkumu při navrhování linek v městské hromadné dopravě |
---|---|
Author: | Fator, Jiří |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Fábry, Jan |
Opponents: | Mervart, Michal |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato diplomová práce zkoumá problém plánování linek v městské hromadné dopravě jako předmět operačního výzkumu. Vychází z teorie grafů a vytváří specifický model sítě, odpovídající skutečné existující síti. Každá linka je vyjádřena jako tok částí sítě za respektování přidaných omezení. Cílem je optimalizovat stávající linkové vedení snížením počtu provozovaných linek a vytvořit tak přehlednější vedení. Zkoumaná síť není výrazně zdeformována pro potřeby běžně používaných modelů, ale naopak model je vytvořen na míru konkrétní síti, a to tramvajové dopravě v Praze. Nejde tedy o pouhý výběr některých linek z definované množiny linek. Tok sítí je vypočítán, aby splnil podmínky obslužnosti a propustnosti každého úseku. Výsledek by měl poskytnout konkrétní trasy každé provozované linky. |
Keywords: | linkové plánování; tramvajová síť; teorie grafů; Praha; optimalizace |
Thesis title: | Application of Operations Research in Line Planning in Urban Public Transport |
---|---|
Author: | Fator, Jiří |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Fábry, Jan |
Opponents: | Mervart, Michal |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This diploma thesis analyzes the problem of line planning in urban public transport as an object of Operations Research. It is based on the Theory of Graphs, building specific model network referring to a real existing network. Each line represents the flow through part of this network, respecting additional constraints. The goal is to optimize existing routing by decreasing the number of lines in service and making the routing easier to understand and remember. On the contrary to casual models, this one has been designed to perfectly describe a real existing network, tramway service in Prague, Czech Republic. Furthermore, no set of lines is given in advance. The flow is newly computed by optimizing software to fit the demand and the capacity of each branch. So the output should give the user a concrete route of each line in operation. |
Keywords: | optimization; Prague; line planning; tram network; Theory of Graphs |
Information about study
Study programme: | Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Econometrics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 1. 11. 2011 |
---|---|
Date of submission: | 5. 5. 2012 |
Date of defense: | 7. 6. 2012 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/34971/podrobnosti |