The influence of advertisement on children`s mental evolution

Thesis title: Vliv reklamy na psychiku dětí
Author: Mikušová, Marcela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hubinková, Zuzana
Opponents: Bedrnová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Děti vnímají svět kolem sebe nezatíženi "dospěláckými" zkušenostmi a bez skeptické nedůvěry, která je tak příznačná pro dospělé a až ve školním věku začínají pociťovat první zrnka nedůvěry. Jeden z důvodů je nejen psychický vývoj jedince, ale také vliv socializace. Pro dospělého je na rozdíl od dítěte důležitý užitek a zvažuje i alternativní možnosti nákupu, který vyřeší jeho potřebu. Reklama v dnešní době však dokáže zaujmout dítě, dospívajícího i dospělého. Ve svém průzkumu jsem se zaměřila na několik hypotéz, které se mi po vyhodnocení mých dotazníků podařilo buď potvrdit, anebo vyvrátit. Dále jsem také dospěla k určitým zajímavým souvislostem, které by bylo dobré ještě dále prozkoumat v rámci dalšího dotazování. V každém případě však platí přísloví: Média jsou dobrý sluha, ale špatný pán.
Keywords: mediální výchova; vývojová psychologie; vliv reklamy na psychiku dětí; mechanismus působení reklamy; reklama; reklamní média
Thesis title: The influence of advertisement on children`s mental evolution
Author: Mikušová, Marcela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hubinková, Zuzana
Opponents: Bedrnová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Children's understanding of the surrounding world is not influenced by adult skepticism. First indications of disbelief are visible not until the school-age. Reasons are as follows: 6- to 17- old youths are more developed from psychological point of view and the influence of socialization is stronger. In contrast with children, adults take into consideration both the utility and alternative goods which can fulfill his or her needs as well. Advertisement can attract children, youths and adults nowadays. My survey was aimed at several hypotheses. Some of them were proven and some of them were disproven according to findings based on the analyses of questionnaires. In addition, I found interesting coherence between a few phenomena which can be investigated more carefully in my future research. My final conclusion is that media are a good servant but a bad boss.
Keywords: media education; advertising; mechanism of the promotional influencing; advertising media; developmental psychology; the influence of advertisement on children`s mental evolution

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 11. 2011
Date of submission: 30. 4. 2012
Date of defense: 7. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/34638/podrobnosti

Files for download

    Last update: