Consumer perception of additives

Thesis title: Vnímání aditivních látek spotřebitelem
Author: Hartmanová, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Bosák, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá tématem Vnímání aditivních látek spotřebitelem. V teoretické části jsou charakterizovány aditivní látky, jejich značení a legislativa. Další část se zabývá bezpečností a toxicitou aditiv, kde je rovněž popsán postup posuzování zdravotní nezávadnost aditiv a potenciální zdravotní komplikace. Také se zde vyskytuje výčet nejrizikovějších aditivních látek či skupin. Teoretickou část uzavírá kapitola, jež se zabývá médii a jejich působení na spotřebitele v oblasti aditiv. V praktické části je pomocí dotazníkového šetření proveden výzkum o informovanosti spotřebitelů, jejich přístupu k aditivům a k zvyklostem. Cílem práce je zanalyzovat, jaký má spotřebitel postoj k přídatným látkám., zda je vnímá a pokud ano, pak jak je vnímá. Cílem je rovněž zjištění, jak spotřebitelé vnímají aditiva z hlediska zdraví a zdravého životního stylu. Analýza údajů výzkumu je stěžejní pro vyvození závěrů a navržení vhodných opatření v oblasti aditivních látek.
Keywords: toxicita; spotřebitelské vnímání; aditivní látky; zdravý životní styl; rizika
Thesis title: Consumer perception of additives
Author: Hartmanová, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Bosák, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis focuses on the topic "Consumer perception of additives". In the theoretical part are characterized additives, their labeling and legislation. Another part deals with safety and toxicity of additives, where is also described a procedure for assessing the harmless of additives and potential health complications. Also, there is a list of the highest-risk additives and their groups. The theoretical part ends with the chapter dealing with the media and their effect on consumers regarding the additives. In the practical part is done a research regarding consumer awareness, their attitude to additives and habits they have by using a questionnaire survey. The aim of this thesis is to analyze consumer's attitude toward additives, whether he perceives it and if so, then how he perceives it. The goal is also to determine how consumers perceive the additive in terms of health and healthy lifestyles. Analysis of researched data is crucial to draw conclusions and to propose appropriate action in the field of additives.
Keywords: toxicity; additives; risk; consumer perception; healthy lifestyle

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 10. 2011
Date of submission: 30. 4. 2012
Date of defense: 7. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33447/podrobnosti

Files for download

    Last update: