Consumer misleading in the field of food labeling

Thesis title: Klamání spotřebitele v oblasti označování potravin
Author: Nezgodová, Lenka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Wimrová, Hana
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá klamáním spotřebitele v oblasti označování potravin. Cílem mé práce bylo u několika vybraných potravinových produktů posoudit, zda vzhledem k jejich označení a umístění v prodejně vybraného obchodníka nedochází ke klamání spotřebitele, a to na základě kontroly povinných údajů uváděných na daném druhu potraviny, analýzy umístění a označení výrobku ve vybraných prodejnách a dotazníkovém šetření obsahujícím otázky vztahující se k zájmu spotřebitelů o údaje uváděné na potravinách a dále k vybraným výrobkům v souvislosti s možným klamáním spotřebitele. Teoretická část práce se pak věnuje především právním předpisům v oblasti označování potravin a právním předpisům a judikátům věnujícím se klamání spotřebitele.
Keywords: označování potravin; obchodní zákoník; nekalá soutěž; nekalé obchodní praktiky; klamavost; spotřebitel; ochrana spotřebitele; klamání spotřebitele; zákon o potravinových a tabákových výrobcích; průměrný spotřebitel
Thesis title: Consumer misleading in the field of food labeling
Author: Nezgodová, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Wimrová, Hana
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with consumer misleading in the field of food labeling. The goal of the thesis was to determine specific products that may mislead consumers by their location and label in particular hypermarkets in Prague and Frýdek-Místek. Analysis of the potential misleading of the consumers has three parts -- examining of an obligatory information on the product package, checking of the location of the products in the shops, and the questionnaire. One part of the thesis deals with law (acts, judgements and other regulations) in the field of food labeling and misleading the consumer.
Keywords: consumer; mislead; unfair competition; consumer protection; consumer misleading; Food and Tobacco Act of Czech Republic; food labeling; Commercial Code of Czech Republic; unfair commercial practices; average consumer

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 6. 2011
Date of submission: 15. 12. 2011
Date of defense: 7. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32361/podrobnosti

Files for download

    Last update: