Tacit Knowledge Dynamics in Organization

Thesis title: Dynamika tacitních znalostí v organizaci
Author: Rajnošek, Ráma
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Kovář, František
Opponents: Pirožek, Petr; Mládková, Ludmila; Bureš, Vladimír
Thesis language: Česky
Abstract:
Podnik, aby tvořil konkurenční výhodu, musí pracovat se znalostmi. Znalosti lze rozlišovat na tacitní a explicitní. Tacitní jsou takové znalosti, které nelze snadno vyjádřit, jsou v hlavách lidí. Tacitní znalosti se těžko předávají a organizace s nimi hůře pracují. 90 % všech znalostí jsou ale právě tacitní. Znalosti u jednotlivců i v organizaci v rámci životního cyklu zvyšují svou úroveň, uchovávají se a snižují svou úroveň. Tacitní znalosti lze získávat učením nebo kreativním myšlením. Znalosti se také budují kombinací z dosavadních znalostí a informací. Znalosti se uchovávají prostřednictvím vyprávění příběhů, sdílením v rámci komunit nebo prostřednictvím učňovství. Důležitou roli pro předávání znalostí hraje mentoring a koučink. Znalosti podléhají vlivům, díky kterým snižují svou úroveň. Tyto vlivy jsou biologické, např. pracovník opustí organizaci, nebo komparativní. U komparativních vlivů se jedná o relativní úroveň znalosti, kdy absolutní úroveň znalosti je sice stále stejná, u konkurence se ale zvyšuje. Tím se relativní úroveň znalosti snižuje. Pro jednotlivé fáze životního cyklu tacitních znalostí je možné používat konkrétní nástroje, aby se znalosti prohlubovaly, uchovaly a neztrácely svou hodnotu. Součástí práce je provedení empirického výzkumu, jak organizace v České republice pracují s tacitními znalostmi. Na základě analýzy teoretického poznání a výstupů z výzkumu je zde navržen model práce s tacitními znalostmi z pohledu jejich dynamiky.
Keywords: životní cyklus znalosti; dynamika tacitních znalostí; tacitní znalost
Thesis title: Tacit Knowledge Dynamics in Organization
Author: Rajnošek, Ráma
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Kovář, František
Opponents: Pirožek, Petr; Mládková, Ludmila; Bureš, Vladimír
Thesis language: Česky
Abstract:
If companies want to create competition advantage, they must operate with knowledge. Knowledge can be divided to tacit and explicit dimension. Tacit knowledge is not easy to express, it is in heads of workers. It is hard to transfer tacit knowledge to others and organizations have limited possibilities to operate with it. But 90% of all knowledge is tacit. Knowledge can grow, keeps its degree or decrease during the life cycle. Tacit knowledge can be built by learning or by creative thinking. Knowledge can be acquired by combinations from current knowledge, information and other ingredients. Knowledge is conserved in organization through telling stories, sharing in communities or by apprenticeship. Mentoring and coaching are very important for handling knowledge over persons in organization. Knowledge is liable to influences which decrease their value. These influences are biological (person leaves the organization) or comparative. Although the value of knowledge in organization is still on the same level, when competition build their knowledge, the level of organization relatively decrease. There are several instruments to scale up knowledge, care for it or not to lose its value for each phase of knowledge life cycle. The empiric research was focused on working with tacit knowledge in organizations in the Czech Republic. According to analysis of current theory and outputs from the research there is proposed the model how to work with tacit knowledge from its dynamic perspective.
Keywords: knowledge life cycle; tacit knowledge dynamics; tacit knowledge

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 9. 2010
Date of submission: 1. 4. 2011
Date of defense: 30. 5. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/28188/podrobnosti

Files for download

    Last update: