Impact of CSR on business competitiveness

Thesis title: Vliv CSR na konkurenceschopnost společnosti
Author: Fliegerová, Petra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zadražilová, Dana
Opponents: Novák, Miloš
Thesis language: Česky
Abstract:
Téma společenské odpovědnosti firem je v současné době velmi diskutované. Podniky hledají cesty k znovuobnovení důvěry svých zákazníků a získání legitimity pro své aktivity. Cílem práce je ověřit, zda má tento koncept pozitivní vliv na růst konkurenceschopnosti podniku a za jakých podmínek. Nejprve je vymezen teoretický rámec, jsou analyzovány motivy managementu k přijetí CSR a případné překážky hlubší integrace. Dále se práce zabývá konkrétními oblastmi konkurenceschopnosti, které může CSR ovlivnit. Teoretické poznatky jsou následně prověřovány v podmínkách automobilového průmyslu. Na konkrétním příkladu společnosti TPCA jsou analyzovány aktivity CSR, které posilují postavení podniku a zakládají jeho konkurenční výhodu.
Keywords: TPCA; Konkurenceschopnost; CSR
Thesis title: Impact of CSR on business competitiveness
Author: Fliegerová, Petra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zadražilová, Dana
Opponents: Novák, Miloš
Thesis language: Česky
Abstract:
The topic of Corporate Social Responsibility gets the attention as companies look for ways how to re establish trust of consumers and gain legitimacy for their business activities. The goal of this thesis is to survey whether and under which conditions the CSR concept has a positive impact on competitiveness of the corporations. The thesis is built on the theoretical framework of competitiveness and CSR. The management motives for CSR implementation and integration obstacles are discussed and the concrete areas of competitiveness which might be influenced by CSR are analyzed. Theoretical knowledge is examined in automotive industry context. The empirical research analyzes those CSR activities of TPCA which strengthen its position and create competitive advantage.
Keywords: competitiveness; TPCA; CSR

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 6. 2010
Date of submission: 31. 12. 2010
Date of defense: 8. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/26995/podrobnosti

Files for download

    Last update: