Cultural and business specifics - Japan

Thesis title: Kultúrne a obchodné špecifiká - Japonsko
Author: Božeková, Barbora
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Odehnalová, Jitka
Opponents: Menšíková, Kamila
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalárska práca sa zaoberá kultúrnymi a obchodnými špecifikami Japonska. Úvod práce približuje krajinu z geografického, demografického, politického či kultúrneho hľadiska. V ďalšej časti autorka charakterizuje japonský trh nielen z ekonomického pohľadu, ale pozornosť je venovaná aj kultúrnym aspektom japonského trhu a jeho súčasným trendom. Následne je charakterizovaný priebeh obchodného jednania a obchodnej etikety v Japonsku. Druhá časť práce klasifikuje kultúrne odlišnosti medzi ČR a Japonskom pomocou Hofstedeho dimenzií. Poznatky plynúce z nich boli porovnávané s výsledkami vlastného výskumu. Výskum bol uskutočnený pomocou dotazníka, ktorého cieľom bolo porovnať a analyzovať zmeny v postojoch a správaní Japoncov za posledné desaťročia.
Keywords: Obchodná etiketa; Japonské obchodné jednanie; Kultúrne dimenzie; Kultúrne špecifiká; Japonsko
Thesis title: Kulturní a obchodní specifika - Japonsko
Author: Božeková, Barbora
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Odehnalová, Jitka
Opponents: Menšíková, Kamila
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá kulturními a obchodními specifiky Japonska. Úvod práce přibližuje zemi z geografického, demografického, politického či kulturního hlediska. V další části autorka charakterizuje japonský trh nejen z ekonomického pohledu, ale pozornost je věnována i kulturním aspektům japonského trhu a jeho současným trendům. Následně je charakterizován průběh obchodního jednání a obchodní etikety v Japonsku. Druhá část práce klasifikuje kulturní odlišnosti mezi ČR a Japonskem pomocí Hofstedeho dimenzí. Poznatky plynoucí z nich byly porovnávány s výsledky vlastního výzkumu. Výzkum byl proveden pomocí dotazníku, jehož cílem bylo porovnat a analyzovat změny v postojích a chování Japonců za poslední desetiletí.
Keywords: Obchodní etiketa; Kultúrní specifika; Kulturní dimenze; Japonské obchodní jednání; Japonsko
Thesis title: Cultural and business specifics - Japan
Author: Božeková, Barbora
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Odehnalová, Jitka
Opponents: Menšíková, Kamila
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The bachelor thesis is dealing with cultural and business specifics of Japan. The introduction approaches country from geographic, demographic, political and cultural perspective. In the next chapter the author describes the Japanese market not only in economic terms, but attention is also paid to cultural aspects of the Japanese market and its current trends. Consequently it is characterized the process of business dealing and business etiquette in Japan. The second part classifies the cultural differences between Japan and Czech Republic using Hofstede's dimensions. The knowledge derived from them was compared with the results of my own research. Research was conducted through a questionnaire that aimed to compare and analyze changes in attitude and behavior of the Japanese for the last decades.
Keywords: Business etiquette; Cultural and business specifics; Cultural dimensions; Japanese business dealing; Japan

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 10. 2011
Date of submission: 31. 5. 2012
Date of defense: 12. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33488/podrobnosti

Files for download

    Last update: