Using of didactic technique in educational process

Thesis title: Využití didaktické techniky ve vyučovacím procesu
Author: Čižinská, Markéta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá prostředky didaktické techniky. Cílem je popsat současné trendy v jejich využívání a zjistit jakou didaktickou techniku mají učitelé při výuce ekonomických předmětů k dispozici a jaké prostředky opravdu využívají. V teoretické části se zabývám vývojem didaktické techniky, popisuji nejběžnější prostředky didaktické techniky, výhody a nevýhody práce s nimi. Další podkapitola je zaměřena na nejmodernější prostředky didaktické techniky, především na interaktivní tabuli. Zmíněn je také projekt Vzdělání21, který se věnuje zapojení moderních didaktických prostředků do základních škol. Empirická část je zaměřena na didaktickou techniku na obchodních akademiích v Praze. Pomocí dotazníku zjišťuji, jak jsou školy vybaveny, jaké prostředky didaktické techniky učitelé využívají a pak u nich analyzuji jak často a v jaké části hodiny jsou používány. Učitelé odpovídali i na otázky, jaká technika je nejefektivnější z různých hledisek. Zajímám se také o vzdělávání učitelů v oblasti didaktické techniky formou školení.
Keywords: vyučování ekonomických předmětů; Vzdělání21; interaktivní tabule; prostředky didaktické techniky; didaktická technika
Thesis title: Using of didactic technique in educational process
Author: Čižinská, Markéta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with devices of didactic technique. The aim is to describe contemporary trends in their using and to find out what didactic technique teachers have during the classes of economic subjects available and what devices they really use. In the theoretical part, I deal with development of didactic technique. I describe the most common devices of didactic technique and their advantages and disadvantages. The next section is focused on the most modern devices of didactic technique, mainly on the interactive board. There is also mentioned the project Vzdělání21, which is engaged to integrate the modern devices of didactic technique into elementary schools. The practical part is focused on the didactic technique at the economic high schools in Prague. Using a questionnaire I find out how schools are equipped, what devices of didactic technique teachers use. Then, I analyze how often teachers utilize them and in which part of lesson. Teachers answer also questions like considering different points of view, which technique is the most effective one. Training courses are also touched as a form of educating teachers in the field of didactic technique.
Keywords: teaching of economic subjects; Vzdělání21; interactive board; devices of didactic technique; didactic technique

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 2. 2012
Date of submission: 31. 5. 2012
Date of defense: 11. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/35839/podrobnosti

Files for download

    Last update: