Pragmatic and didactic analysis of the curriculum on tax accounting

Thesis title: Věcný a didaktický rozbor učiva o jednoduché daňové evidenci
Author: Drajsajtl, Tomáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Fišerová, Marie
Opponents: Rotport, Miloslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá věcným a didaktickým rozborem učiva o daňové evidenci. Tento tematický celek se na středních školách v České republice vyučuje od roku 2004, kdy ve výuce nahradil jednoduché účetnictví. Teoretická část se zabývá didaktickým problémem, týkajícím se zařazení daňové evidence do výuky na středních školách ekonomického zaměření. Dále je rozebrán obsah učiva a výukové metody a postupy, včetně didaktických zásad a zařazení příkladů do výuky. Praktická část zahrnuje didaktický rozbor učiva, doplněný o ukázky nejčastěji používaných knih daňové evidence, dále schématy a řadou praktických příkladů včetně řešení. Práce je zakončena menším výzkumem, zaměřeným na otázky, týkající se výuky daňové evidence, a to zejména na zařazení tohoto tematického celku do výuky, délku a způsob výuky a používanou didaktickou techniku.
Keywords: daňová evidence; individuální podnikatel; základ daně z příjmů; účetnictví; didaktický rozbor
Thesis title: Pragmatic and didactic analysis of the curriculum on tax accounting
Author: Drajsajtl, Tomáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Fišerová, Marie
Opponents: Rotport, Miloslav
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with pragmatic and didactic curriculum analysis of tax accounting. This thematic unit is taught on the secondary schools in the Czech Republic since 2004, when replaced the single-entry accounting in teaching. The theoretical part deals with didactic problem concerning the classification of tax accounting in teaching at secondary schools of economic specialization. Next part describes the content of the curriculum, followed by teaching methods and procedures, including didactic principles and the inclusion of examples in teaching. The practical part includes didactic analysis of the curriculum, supplemented by examples of frequently used forms and records in tax accounting, as well as schemes and several practical examples, including their solutions. The thesis is finished with a small research, focused on the teaching of tax accounting, especially the inclusion of this thematic unit in teaching, length and methods of teaching and used didactic technique.
Keywords: individual entrepreneur; income tax base; accountancy; tax accounting; didactic analysis

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 10. 2011
Date of submission: 30. 6. 2012
Date of defense: 11. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33963/podrobnosti

Files for download

    Last update: