Pragmatic and didactic analysis of the curriculum on tax accounting
Thesis title: | Věcný a didaktický rozbor učiva o jednoduché daňové evidenci |
---|---|
Author: | Drajsajtl, Tomáš |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Fišerová, Marie |
Opponents: | Rotport, Miloslav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářská práce se zabývá věcným a didaktickým rozborem učiva o daňové evidenci. Tento tematický celek se na středních školách v České republice vyučuje od roku 2004, kdy ve výuce nahradil jednoduché účetnictví. Teoretická část se zabývá didaktickým problémem, týkajícím se zařazení daňové evidence do výuky na středních školách ekonomického zaměření. Dále je rozebrán obsah učiva a výukové metody a postupy, včetně didaktických zásad a zařazení příkladů do výuky. Praktická část zahrnuje didaktický rozbor učiva, doplněný o ukázky nejčastěji používaných knih daňové evidence, dále schématy a řadou praktických příkladů včetně řešení. Práce je zakončena menším výzkumem, zaměřeným na otázky, týkající se výuky daňové evidence, a to zejména na zařazení tohoto tematického celku do výuky, délku a způsob výuky a používanou didaktickou techniku. |
Keywords: | daňová evidence; individuální podnikatel; základ daně z příjmů; účetnictví; didaktický rozbor |
Thesis title: | Pragmatic and didactic analysis of the curriculum on tax accounting |
---|---|
Author: | Drajsajtl, Tomáš |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Fišerová, Marie |
Opponents: | Rotport, Miloslav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This bachelor thesis deals with pragmatic and didactic curriculum analysis of tax accounting. This thematic unit is taught on the secondary schools in the Czech Republic since 2004, when replaced the single-entry accounting in teaching. The theoretical part deals with didactic problem concerning the classification of tax accounting in teaching at secondary schools of economic specialization. Next part describes the content of the curriculum, followed by teaching methods and procedures, including didactic principles and the inclusion of examples in teaching. The practical part includes didactic analysis of the curriculum, supplemented by examples of frequently used forms and records in tax accounting, as well as schemes and several practical examples, including their solutions. The thesis is finished with a small research, focused on the teaching of tax accounting, especially the inclusion of this thematic unit in teaching, length and methods of teaching and used didactic technique. |
Keywords: | individual entrepreneur; income tax base; accountancy; tax accounting; didactic analysis |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 25. 10. 2011 |
---|---|
Date of submission: | 30. 6. 2012 |
Date of defense: | 11. 6. 2012 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/33963/podrobnosti |