The analysis of educational portals for the area of ICT profession
Thesis title: | Analýza vzdělávacích portálů pro oblast ICT profesí |
---|---|
Author: | Vrbka, Jan |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Šedivá, Zuzana |
Opponents: | Benáčanová, Helena |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Práce se zabývá elektronickými vzdělávacími portály a jejich využitelnosti v oblasti ICT profesí. Práce má za cíl stanovit klíčové znalosti ICT odborníků a přiřadit k nim vzdělávací kurzy nabízené těmito portály. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se nacházejí definice jednotlivých problematik zpracovávaných v této práci. Jedná se zejména o problematiku vzdělávání a e-learningu. V praktické části je uvedeno přiřazení klíčových odborných znalostí jednotlivým ICT profesím. Také je zde uvedena hloubka znalostí a dovedností, které vyžadují zaměstnavatelé u nastupujících absolventů. Požadavky zaměstnavatelů jsou zpracovány za roky 2006 a 2010. Závěrem práce jsou uvedeny vzdělávací portály s nejširší nabídkou kurzů na českém trhu. Z nabídky portálů jsou vybrány kurzy, reflektující stanovené znalosti a dovednosti z předcházejících kapitol. Tyto portály jsou následně srovnány. |
Keywords: | ICT; neformální vzdělávání; vzdělávací portál; vzdělávání; ICT znalosti; ICT odborník |
Thesis title: | The analysis of educational portals for the area of ICT profession |
---|---|
Author: | Vrbka, Jan |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Šedivá, Zuzana |
Opponents: | Benáčanová, Helena |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This diploma thesis deals with electronic educational portals and their applicability in the area of ICT. The aim is to determine key knowledge and skills of ICT professionals and assign those to courses from educational portals. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part consists of definitions of issues elaborated in this work. The particular attention is paid to education and e-learning. Practical part seeks to match key professional knowledge and skills with each ICT professions. In this part graduates'depth of knowledge and skills required by employers are also described. The employers' requirements date to years 2006 and 2010. In the end of the thesis educational portals with most extensive supply of ICT courses in the Czech Republic are listed. From the supply of portals are chosen those courses which follow the knowledge from previous chapters. Consequently, these portals are compared. |
Keywords: | noformal education; educational portal; education; ICT proffesional; ICT; ICT knowledge |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Information Technologies |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 30. 9. 2011 |
---|---|
Date of submission: | 2. 5. 2012 |
Date of defense: | 11. 6. 2012 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/32960/podrobnosti |