Relation between consumer behaviour and social class

Thesis title: Vztah spotřebního chování a sociální třídy
Author: Le Phan, Hai Anh
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Surynek, Alois
Opponents: Kašparová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá tématem sociální stratifikace a spotřebního chování. Konkrétně se věnuje vlivu sociální třídy na chování spotřebitele. Učebnice marketingu již poukázaly na některé příklady ovlivňování spotřebního chování sociální třídou. Hlavním cílem práce je ukázat toto ovlivňování nejen z teoretického pohledu, ale především za pomoci sesbíraných dat prokázat vliv sociální třídy v reálném životě. Práce při prezentování na konkrétních reálných příkladech přejímá data z výsledků z různých studií a průzkumů. Za jejich pomoci jsou také osvětleny možné důvody odlišné spotřeby. Odlišný způsob spotřebního chování jednotlivých sociálních tříd je demonstrován na stravování. Tato oblast spotřeby byla vybrána, neboť stravování je součástí života příslušníků všech tříd.
Keywords: sociální třída; spotřební chování; sociální stratifikace
Thesis title: Relation between consumer behaviour and social class
Author: Le Phan, Hai Anh
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Surynek, Alois
Opponents: Kašparová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with social stratification and consumer behaviour. Specifically, it deals with the influence of social class on consumer behaviour. The textbooks of marketing have already pointed out some examples of influencing consumer behaviour by social class. The main goal of the thesis is to show the influencing not only from a theoretical point of view, but primarily to demonstrate the impact of social class in real life by using collected data. The thesis adapts data from different studies and researches to demonstrate the influence of social class. Data also help to explain the possible reasons for different consumption. Different consumer behaviour of different social class is demonstrated on food consumption. The food consumption is chosen because the food is part of life of all classes.
Keywords: consumer behaviour; social class; social stratification

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 12. 2011
Date of submission: 30. 4. 2012
Date of defense: 13. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/35254/podrobnosti

Files for download

    Last update: