Deceptive Advertising and Analysis of Its Effect on Consumers

Thesis title: Klamavá reklama a rozbor efektu na její příjemce
Author: Barvínek, Jakub
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Havránek, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá klamavou reklamou a jejím vlivem na spotřebitele. První část práce popisuje klamavou reklamu jako součást skutkové podstaty nekalé soutěže, její definici, právní vymezení, psychologii reklamy a prostředky sloužící k ovlivnění rozhodování spotřebitelů. V praktické části jsou identifikovány konkrétní případy klamání v reklamě a je zde uvedena jejich demonstrace na příkladech. Následující kapitoly praktické části obsahují vyhodnocení dotazníkového průzkumu s cílem zjistit povědomí spotřebitelů o klamavé reklamě, jejich manipulovatelnost a vztah k reklamě. Závěr shrnuje dosažení cílů práce, navrhuje další možnosti zkoumání této problematiky a vystihuje přínos práce.
Keywords: klamavá reklama; nekalé praktiky; psychologie reklamy; spotřební chování
Thesis title: Deceptive Advertising and Analysis of Its Effect on Consumers
Author: Barvínek, Jakub
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Havránek, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with deceptive advertising and its effect on consumers. The first part of this thesis describes deceptive advertising as a part of unfair competition, definitions, psychology of advertising and means to influence consumer's decisions. In the practical part the specific cases of deception in advertising are identified, including their demonstrations on examples. The following chapters contain the evaluation of the survey to determine consumer awareness of deceptive advertising, consumer's manipulability and their attitudes towards advertising. The conclusion summarizes the objectives of this bachelor thesis, there are also suggested other possibilities of further investigation and it describes the contribution of this thesis.
Keywords: psychology of advertising; consumer behavior; sharp practice; deceptive advertising

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 9. 2011
Date of submission: 30. 5. 2012
Date of defense: 13. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32752/podrobnosti

Files for download

    Last update: