Quality of Higher Education in Selected EU Countries
Thesis title: | Kvalita vysokoškolského vzdělávání ve vybraných státech EU |
---|---|
Author: | Vobruba, Lukáš |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Doucek, Petr |
Opponents: | Maryška, Miloš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se věnuje významu kvality v terciárním vzdělávání. Toto vzdělávání chápe jako systém, do něhož vstupují různé investice za účelem jejich transformace na výstupy s přidanou hodnotou. Stanovením metodiky založené na korelační analýze pak zkoumá závislosti těchto vzdělávacích systémů u vybraných států Evropské unie a interpretuje je s cílem poukázat na kvalitativní důsledky potenciálních rozhodnutí při řízení tohoto systému na úrovni centrální a institucionální. Přístupy k uchopení kvality terciárního vzdělávání vedou k vymezení způsobů jejího měření a volbě strategií, jak kvality dosahovat. Principy chodu vysokoškolských vzdělávacích institucí poskytují obraz o struktuře a charakteristikách těchto institucí, který je vyjádřen i s ohledem na rostoucí vliv Evropské unie. Vlastnosti vysokoškolského vzdělávání jsou analyzovány pomocí zvolených ukazatelů s předpokládaným dopadem pro kvalitu vzdělávání -- indikátorů. Jsou vysvětleny důvody jejich volby, vysloveny hypotézy a provedena jejich korelace. Výstupy analýzy jsou interpretovány a zasazeny do kontextu jejich využitelnosti zainteresovanými stranami. |
Keywords: | EU; školství; správa; systém; korelace; indikátory; řízení; terciární vzdělávání; vzdělávání; analýza; strategie; vysoké školy; kvalita |
Thesis title: | Quality of Higher Education in Selected EU Countries |
---|---|
Author: | Vobruba, Lukáš |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Doucek, Petr |
Opponents: | Maryška, Miloš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The aim of this thesis is to approach a meaning of quality in higher education. The education is perceived as a system where several kinds of investment are transformed into outcomes with an added value. Determining a methodology based on a correlation analysis enables the author to look for links in education systems of selected members of the European Union. These links are interpreted in order to point out the qualitative implications of potential decisions in terms of managing this system both at a central and institutional level. Approaches to quality of tertiary education are presented in order to define the means of quality assessment and selecting a policy of achieving it. The functioning principles of higher education institutions describe the institutions' structure and characteristics. These are complemented with the impact of the European Union initiatives. The properties of higher education are analysed using selected indicators which are assumed to have an influence on education quality. The reasons for their choice are explained and an enouncement of hypotheses is followed by the correlation. The analysis outputs are interpreted and contextualised in accordance to their usability for the stakeholders. |
Keywords: | management; strategy; system; universities; EU; analysis; indicators; governance; tertiary education; higher education; quality; education |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika/Informační management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Systems Analysis |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 14. 6. 2011 |
---|---|
Date of submission: | 5. 5. 2012 |
Date of defense: | 14. 6. 2012 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/32356/podrobnosti |