Demand for cinemas - what determines the consumer behaviour?

Thesis title: Poptávka po multikinech - co determinuje spotřebitelské rozhodování?
Author: Řeháková, Petra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mičúch, Marek
Opponents: Kovanda, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je identifikovat determinanty chování poptávky po multikinech v Praze. Základním stavebním kamenem je datový soubor vývoje návštěvnosti a tržeb všech filmových titulů promítaných v letech 2002-2011 v pražských multikinech, vždy po dobu prvních čtyř týdnů od premiéry, poskytnutý Unií filmových distributorů. Práce zkoumá spotřebitelské chování lidí na filmovém trhu. Vysvětlovanou proměnnou je poptávka po filmech, která je měřená počtem diváků v odpovídajících filmových týdnech. Předmětem analýzy, tedy vysvětlujícími proměnnými, je cena, ukazatele hodnocení filmu (kritiky), žánr, země původu, charakter časového umístění snímku, počet nasazení v daném týdnu, formát (2D/3D), stopáž, prvek kvalitního/oblíbeného herce a režiséra a vliv filmu na pokračování. Data jsou vystavena regresní analýze, pomocí níž je testována významnost jednotlivých proměnných. Na základě výsledků je pak zkoumána hypotéza o silné záporné závislosti ceny a poptávaného množství (Dewenter R., Westermann M., 2005) versus hypotézy slabé citlivosti těchto dvou proměnných (Sangho Kim, 2009) oproti signifikantnějšímu vztahu poptávky a jiných, výše zmíněných determinantů. Vliv ceny na velikost návštěvnosti se ukázal být na pražském trhu nevýznamným v krátkém období. Významným determinantem působícím pozitivně na návštěvnost v celém sledovaném období je hodnocení filmu, herec, délka filmu a počet představení.
Keywords: determinant; spotřebitelské chování; multikino; film; regrese
Thesis title: Demand for cinemas - what determines the consumer behaviour?
Author: Řeháková, Petra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mičúch, Marek
Opponents: Kovanda, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The main aim of this diploma thesis is to identify the determinants of behavior of demand for multiplexes in Prague. The main building material is the dataset of attendance and revenues evolution for individual movies distributed between years 2002 and 2011, always for the first four weeks from the premiere, provided by the Union of Film Distributors. The paper investigates consumer behavior on the movie market. The demand for movies is the dependent variable measured by the number of visitors in the corresponding weeks. The subject of analysis -- explanatory variable - is price, film rating (critics), genre, country of origin, character of time frame, frequency of screenings in a given week, format (2D/3D), length of movie, popularity of the actor/director, impact of movie series etc. The data are exposed to the regression according to which the significance of different variables is tested. The hypothesis about strong negative correlation of the price and quantity demanded is investigated based on the results, (Dewenter R., Westermann M., 2005) versus the hypothesis of weak sensitivity those two variables (Sangho Kim, 2009) against a more significant relationship of demand and other determinants. The influence of price on attendance has shown to be insignificant on the Prague movie market in the short term. A significant determinant impacting the attendance for a movie in the entire monitored period is the film rating, actor, length of movie, and number of screenings.
Keywords: regression; consumer´s behaviour; movie; multiplex; determinant

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 2. 2012
Date of submission: 31. 5. 2012
Date of defense: 15. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/36106/podrobnosti

Files for download

    Last update: