Possible Approaches towards the Education of Taxes at Business Academies

Thesis title: Přístupy k výuce daní na obchodních akademiích
Author: Šindler, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Slintáková, Barbora
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je analýza a zhodnocení současné výuky daní z pohledu výukových metod. Práce je rozdělena do třech částí. První část je zaměřena na systém středoškolského vzdělávání v České republice po zavedení školské reformy v roce 2005. Druhá část práce je orientována na předmět Ekonomika, který je základním a výstupním předmětem pro naprostou většinu odborných předmětů vyučovaných na střední odborné škole ekonomického zaměření. Obecně je zde charakterizován vyučovací předmět a je zde věnována samostatná kapitola výukovým metodám jak tradičním, tak moderním. Třetí část je zaměřena konkrétně na výuku daní na obchodních akademiích. Pojednává o zařazení tematického celku Daně do osnov na obchodní akademii, o jeho obsahu a specifikách. Praktická část je potom výsledkem vlastních zkoumání, zabývá se výukou ekonomiky a daní v praxi. Na základě dotazníkového šetření na Vyšší odborné škole ekonomické a Obchodní akademii Kollárova v Praze 8 Karlíně zkoumám, jak jsou v současnosti vyučovány daně na středních ekonomických školách. Součástí této části jsou i popisy vlastní výuky a pedagogických pokusů při výuce daní, které jsem na dané škole provedl, a vzorové zpracování tematického celku Mezinárodní zdanění.
Keywords: daň; výuka; obchodní akademie
Thesis title: Possible Approaches towards the Education of Taxes at Business Academies
Author: Šindler, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Slintáková, Barbora
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this Master's Thesis is an analysis and evaluation of the contemporary Taxes Education with the main concern on teaching methodology. The Thesis has been divided into three parts. First part concentrates on Secondary Education system in the Czech Republic since an implementation of the School Reform in 2005. The second part deals with the subject Economics as the introductory subject for the majority of specialised subjects taught at business-orientated secondary schools. A general characterization of the subject Economics is provided in this section. An independent chapter dedicated to the teaching methodology (the traditional and modern one) can be also found here. The third part is focusing on the education of Taxes, specifically at Business Schools. It deals with the classification of Taxes into business schools education outlines, its content and its distinctive characteristics. The practical part is an analysis of my own research results; it deals with the education of the Economics and Taxes in practice. The contemporary Taxes Education at the business-orientated secondary schools is surveyed with a questionnaire (specifically at the Business Academy Kollárova, Prague 8, Karlín). Own teaching methods and pedagogical experiments carried out at the already-mentioned Business Academy are also described in this part.
Keywords: education; tax; business academy

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Zdanění a daňová politika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Public Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 4. 2012
Date of submission: 30. 6. 2012
Date of defense: 18. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/37459/podrobnosti

Files for download

    Last update: