Impact of internet on education

Thesis title: Vliv internetu na vzdělávání
Author: Sedláček, David
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Rosický, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
Obsahem této práce je upozornění na problematiku vlivu internetu ve vzdělávání. Práce s informacemi v tomto procesu hraje zásadní roli. Zkraje se práce zabývá rozborem základních pojmů v úzké vazbě na internet a informační společnost. Klíčový je logicky pojem vzdělání a s ním spjatá tendence k jeho měřitelnosti. Dále je probráno několik zásadních aspektů, jako je digitální propast či informační a počítačová gramotnost a jak tyto aspekty využívání internetu ovlivňuje. Současně s tím je prostor věnován i elektronické komunikaci či elektronickému vzdělávání jako prvkům s nemalou měrou vlivu v internetovém prostředí. V poslední části je popsán pohled obou stran v tomto procesu nabývání vědomostí - studentů a pedagogů. Jeho součástí je i dotazníkové šetření porovnané se závěry práce a doplněné o doporučení, jakým směrem by se měla snaha o vzdělávání teoreticky ubírat.
Keywords: internet; e-learning; gramotnost; vzdělání; informace; komunikace
Thesis title: Impact of internet on education
Author: Sedláček, David
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Rosický, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
The content of this work is to warn on issues of internet impact in education. Usage of information in this process plays a crucial role. At the beginning, work deals with the analysis of basic concepts in close relation to the Internet and information society. The concept of education is logically relevant and connected with a tendency to its measurability. Several aspects are also discussed such as digital divide or informational and computer literacy and how these aspects affect use of the Internet. At the same time space is devoted to the electronic communication or electronic education as key elements with a great degree of influence in the internet environment. The last section describes the view of both sides in the process of acquiring knowledge - students and teachers. Including a survey, matched with a summary of the work and accompanied by recommendations, which direction should the education takes effort.
Keywords: literacy; internet; education; information; e-learning; communication

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 1. 2012
Date of submission: 1. 5. 2012
Date of defense: 19. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/35421/podrobnosti

Files for download

    Last update: