Support of Consumption Through Economic Transfers Viewed by Optic of Austrian School and Its Consequences for Example of Current Crisis in the U.S

Thesis title: Podpora spotřeby prostřednictvím růstu transferů optikou rakouské školy a její konsekvence v současné ekonomické krizi na příkladu USA
Author: Šolc, Jan
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pfeifer, Lukáš
Opponents: Štěpánek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se věnuje vztahu mezi růstem transferů a ekonomickou výkonností v období krize. Optikou rakouské školy nahlíží na problematiku státních zásahů do ekonomiky a na příkladu nedávné americké finanční krize (2007 -- 2010) zpochybňuje vládní kroky podniknuté ke stimulaci ekonomiky. Doporučení ekonomů rakouské školy jsou neustále přehlížena a během krizových období se ke slovu dostává keynesiánská ekonomie, jejíž platnost byla mnohokrát zpochybněna. Dále se práce zabývá makroekonomickým ukazatelem HDP, který spatřuje jako nevyhovující pro vyvozování závěrů o ekonomické výkonnosti. Tento ukazatel naopak, díky 70% váze spotřeby, vyhovuje politikům v prosazování stimulačních balíčků na podporu ekonomiky a dalších zásahů na zvýšení spotřeby. Jako výsledek těchto zásahů shledává práce, nikoli udržitelný ekonomický růst, ale růst vlády samotné. Rostoucí objem transferových plateb, který měl podpořit ekonomikou výkonnost, tak především vedl k utužení moci vlády a jejímu růstu.
Keywords: rozsah vlády; ekonomická krize; rakouská škola
Thesis title: Support of Consumption Through Economic Transfers Viewed by Optic of Austrian School and Its Consequences for Example of Current Crisis in the U.S
Author: Šolc, Jan
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pfeifer, Lukáš
Opponents: Štěpánek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the relation between the growth of transfers and economic performance during the crisis. By means of the Austrian School looks at the issue of state intervention in the economy and on the example of America's recent financial crisis (2007 - 2010) questions the government actions taken to stimulate the economy. Recommendations of the Austrian School economists are constantly overlooked and during the crisis period the word gets Keynesian economics, whose validity has been questioned many times. The thesis deals with the macroeconomic indicator of GDP, which sees not inadequate for drawing conclusions on economic performance. This indicator on the contrary, due to more than 70 % weight of consumption, complies with policy makers in promoting stimulus packages to support the economy and other interventions to increase consumption. As a result of these interventions finds work, not sustainable economic growth, but growth of government itself. The growing volume of transfer payments, which should support the performance of the economy, especially led to a tightening of government power and its growth.
Keywords: scope of government; economic crisis; Austrian School

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Institutional Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 3. 2012
Date of submission: 7. 6. 2012
Date of defense: 21. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/36671/podrobnosti

Files for download

    Last update: