How much did the campaign "Nemyslíš - zaplatíš!" reduce accident rate on czech roads?

Thesis title: O kolik snížila kampaň "Nemyslíš - zaplatíš!" nehodovost na českých silnicích?
Author: Jermanová, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Lahvička, Jiří
Opponents: Chytil, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
V této práci zjišťuji, jaký vliv má mediální kampaň na snižování úmrtí při dopravních nehodách. Konkrétně se věnuji kampani Nemyslíš - zaplatíš!, která probíhala v ČR v období 2008-2010. Na panelových datech z let 2006 až 2010 pro ČR a dalších 10 evropských států jsem zjistila, že vlivem kampaně se nehodovost snížila o 0 % až 14,2 % (95% interval spolehlivosti) za celé období, v posledním roce se interval snížení nehodovosti pohybuje od 1,2 % do 16,9 %. Účinnost kampaně se mi tedy podařilo prokázat, ovšem zdaleka ne tak výraznou, jak se udávalo doposud. Výsledky jsem aplikovala na analýzu nákladů a výnosů. Z vyčíslení nákladů úmrtí při nehodě jsem dopočítala, že kampaň v posledním roce zabránila vzniku nákladů minimálně ve výši 158 mil. Kč. I přes nižší zjištěnou účinnost se kampaň vyplatila.
Keywords: náklady nehody ; dopravní nehodovost; mediální kampaň
Thesis title: How much did the campaign "Nemyslíš - zaplatíš!" reduce accident rate on czech roads?
Author: Jermanová, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Lahvička, Jiří
Opponents: Chytil, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the impact of media campaigns on reducing road deaths. Specifically, it is focused on the Czech "Nemyslíš - zaplatíš!" campaign of years 2008-2010. Comparation of panel data of Czech Republic and 10 other European countries revealed, that the effect of the campaign was decrease of accident rate in the range of 0 % - 14.2 % (confidence interval of 95%) for the whole period, with 1.2 % to 16.9 % reduction in the last year. Thus, I proved the efectiveness of the campaign, but not as strong as was previously reported. The results were then applied to the cost-benefit analysis. Using the quantification of the cost of a road death, I came to conclusion that the campaign prevented additional costs of at least 158 million CZK in its last year. The campaign was profitable, even though its efficiency was lower than presumed.
Keywords: cost of accident; traffic accident; media campaign

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 5. 2012
Date of submission: 31. 8. 2012
Date of defense: 11. 9. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/37783/podrobnosti

Files for download

    Last update: