Information as a Tool of Political Interest in the Czech Repubulic

Thesis title: Informace jako nástroj politického zájmu v ČR
Author: Hojdánek, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Toman, Prokop
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se věnuje segmentu informací, které nabývají společenského (politického) významu. V teoretické části práce je vymezen pojem informace a společenský význam, který v současné době informace má. Hlavní oblast práce je zaměřena na elektorát budoucích prvovoličů do PSP ČR v roce 2014. Potřebná data o prvovoliči byla získána za pomoci tištěných dotazníků postavených na kvantitativním dotazování. Dotazníky byly mezi budoucí prvovoliče distribuovány přímo ve výuce prostřednictvím kantorů. Na základě sesbíraných dat došlo k následnému potvrzování předem stanovených hypotéz a sestavení "modelu"většinového prvovoliče pro nadcházející volby do PSP ČR 2014. O prvovoličích bylo zjištěno, že jejich vztah k politickému dění je do značné míry vlažný. Při vytváření vlastního politického názoru upřednostňují internet a televizi před školou či rodinou, tato a mnohá další zjištění jsou výsledkem této studie. Veřejné instituce, političtí představitelé, veřejnost a samotní prvovoliči by na základě těchto zjištění měli zavést potřebná "opatření" k vyšší participaci mladých lidí na politickém diskursu. Elementární návrhy změn jsou předloženy v závěru textu.
Keywords: média; politika; prvovolič; komunikace; pravdivost; informace
Thesis title: Information as a Tool of Political Interest in the Czech Repubulic
Author: Hojdánek, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Toman, Prokop
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The present work concentrates on a segment of information whose socio-political importance is steadily increasing. Theoretical framework of the study is centred on conceptualization of the term 'information' and social significance of information in the contemporary world. The main part of this study focuses on first-time voters in the elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic that will take place in 2014. The necessary data about this specific group of future voters were acquired through printed, quantitative questioning based questionnaires. The questionnaires were distributed to the first-time voters by their teachers during regular lessons in various types of secondary schools. Subsequently, the collected data served as a basis for confirmation of the pre-stated hypotheses and for conceptualization of the 'model' average first-time voter in the 2014 elections to the Lower House of the Parliament of the Czech Republic. As was revealed by the research, the attitude of the future first-time voters towards politics and political affairs is to a large degree lukewarm. In forming their own political views and opinions they prefer information acquired through internet and television over alternative sources such as school or family. These and many other findings are the result of this study. They can and should serve to public institutions, political representatives, general public and first-time voters themselves as a basis for introducing such measures that would increase participation of younger age-groups in the political discourse. In this respect some elementary suggestions are offered in the end of this paper.
Keywords: truth; media; information; politics; first-time voter; communication

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 4. 2011
Date of submission: 30. 11. 2011
Date of defense: 28. 8. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/31594/podrobnosti

Files for download

    Last update: