Organic Food and its Position on the Czech Market

Thesis title: Biopotraviny a jejich postavení na českém trhu
Author: Hojerová, Eliška
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Turnerová, Lenka
Opponents: Drozen, František
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce v první části definuje pojem biopotraviny a blíže se věnuje ekologickému zemědělství - tedy systému, ze kterého biopotraviny pocházejí. V druhé části práce pojednává o přínosech biopotravin pro spotřebitele a hledá motivy spotřebitelů k jejich koupi. V kapitole třetí a čtvrté je věnována pozornost konkrétnímu způsobu značení a možnostem jeho zlepšení. Mimo jiné jsou představeny i ostatní spotřebitelské značky a je přiblížen současný stav na trhu s biopotravinami. Pro získání aktuálního přehledu o šíři sortimentu biopotravin a jejich dostupnosti je v rámci poslední části práce proveden průzkum na vybraných místech prodeje.
Keywords: ekologické zemědělství; biopotraviny; GMO; aditiva; welfare hospodářských zvířat; uhlíková stopa; logo bio
Thesis title: Organic Food and its Position on the Czech Market
Author: Hojerová, Eliška
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Turnerová, Lenka
Opponents: Drozen, František
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis defines a concept of organic food and a closer look is given to an organic agriculture - a place of origin for organic food. The second part discusses benefits of organic food for consumers and looks for consumer purchase motives. Third and fourth part is devoted to rules of labeling and opportunities for improvement in this area. Other consumer brands and a current state on organic food market are presented here as well. Variety of products offered and availability of organic food at the particular points of sale are analyzed in the final part.
Keywords: GMO; Additives; Welfare of Livestock; Carbon Footprint; Label "bio"; Organic Agriculture; Organic Food

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 2. 2011
Date of submission: 30. 9. 2011
Date of defense: 27. 8. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/30712/podrobnosti

Files for download

    Last update: