How do the purchase prices and the advertisement influence the supply of metals?

Thesis title: Jak ovlivňují výkupní ceny a reklama nabídku kovového odpadu?
Author: Sýkorová, Lucie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Lahvička, Jiří
Opponents: Svoboda, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce zkoumá na denních datech získaných od jedné konkrétní výkupny kovového odpadu z období leden 2009 -- prosinec 2011, jak ovlivňují výkupní ceny hliníku, mědi a železa, reklamní kampaně, počasí a další faktory nabízená množství těchto kovů ze strany fyzických osob (celkově i dle pohlaví). Prokázala jsem, že zvýšení ceny hliníku o 1 % způsobí nárůst jeho nabídky o 1,49 %, stejné zvýšení ceny železa způsobí nárůst jeho nabídky o 0,64 %. Dále dokazuji, že ze tří typů reklamy se dané výkupně nejvíce vyplatí rádiové spoty. Dále se ukázalo, že nabídka železa dosahuje svého maxima při denní teplotě 9,3°C a zároveň je negativně ovlivňována deštivým počasím. Pravděpodobnou přítomnost nelegální nabídky prokazuje poměrně snadná substituce nabízených kovů mědi a železa v případě mužů, což deklaruje hodnota křížové cenové elasticity nabídky mědi -0,7. Za další indikátor nelegálnosti, vyhodnocený na základě výzkumu Panáčka (2012), lze považovat sobotní výrazné navýšení nabídky mědi ze strany obou pohlaví, u mužů se jedná o 60% nárůst a u žen o 100%. V tento den dochází zároveň k poklesu nabídek hliníku i železa od obou pohlaví.
Keywords: reklama; krádeže kovů; nabídka kovů; výkupní ceny kovů
Thesis title: How do the purchase prices and the advertisement influence the supply of metals?
Author: Sýkorová, Lucie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Lahvička, Jiří
Opponents: Svoboda, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis investigates how the purchase price of aluminium, copper, iron, advertising campaign, weather and other factors influence the offered quantity of metals by private persons (in general and by sex). These daily data are from period January 2009 -- December 2011 and obtained from a scrap yard. I proved that increase in price of aluminium about 1 % causes the growth of its supply about 1,49 %. The same increase in price of iron causes the growth of its supply about 0,64 %. I prove that the best way of promotion is radio spot. My work shows that supply of iron reaches its maximum at daily temperature 9,3°C and it is negatively influenced by rainy weather. Easy substitution of offered metal of copper and iron - in case of men - indicates the presence of illegal supply, as shown by value of cross price elasticity of supply of copper -0,7. Next indicator of illegal supply is a strong increase of supply of copper by both sexes on Saturday. (It is based on research Panáček (2012)). It is 60 % for men and 100 % for women. There is a fall of supplies of aluminium and iron from both sexes on the same day.
Keywords: advertising; metal theft; metal purchase prices; metal supply

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 5. 2012
Date of submission: 31. 8. 2012
Date of defense: 12. 9. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/37823/podrobnosti

Files for download

    Last update: