Mexico's presentation abroad

Thesis title: Prezentace Mexika v zahraničí
Author: Lipková, Alena
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Matějka, Zdeněk
Opponents: Peterková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je nastínit možnosti vylepšení a rozšíření aktivit veřejné diplomacie Mexika. Pro dosažení tohoto cíle se práce dělí na 3 části. První shrnuje dosavadní teoretické poznatky ve zkoumané oblasti, tedy charakterizuje veřejnou diplomacii a krátce také kulturní diplomacii a "nation branding". Následující kapitola již stanovuje konkrétní aktéry mexické veřejné diplomacie a jejich aktivity, stanovuje výchozí podmínky Mexika v rámci veřejné diplomacie, zaměřuje se na aktivity veřejné diplomacie v programu zahraniční politiky a analyzuje, jak země splňuje základní body strategie veřejné diplomacie. Poslední kapitola nabízí náhled na veřejnou diplomacii Mexika ve Spojených státech amerických, kde dnes dochází k výraznému zhoršení mexické image, a také zmiňuje možnosti vylepšení a rozšíření aktivit veřejné diplomacie, aby byl tento negativní trend zvrácen.
Keywords: USA; Mexiko; nation branding; kulturní diplomacie; veřejná diplomacie
Thesis title: Mexico's presentation abroad
Author: Lipková, Alena
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Matějka, Zdeněk
Opponents: Peterková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
The objective of the Master Thesis is to outline the possibilities of improvement and extension of public diplomacy activities of Mexico. In order to achieve the objective the thesis is divided into 3 parts. The first one summarizes existing theoretical knowledge in the course of study, thus characterizes the terms of public diplomacy and briefly cultural diplomacy and nation branding as well. The following chapter determines particular actors of Mexican public diplomacy and their activities, determines the country's initial conditions in public diplomacy, focuses on the public diplomacy activities in the foreign policy program and analyzes how the country fulfils the basic requirements of public diplomacy strategy. The last chapter depicts Mexican public diplomacy in the United States of America, where a significant decline in positive perception has been seen in recent years, and outlines the possibilities of improvement and extension of public diplomacy activities to reverse the trend.
Keywords: USA; Mexico; nation branding; cultural diplomacy; public diplomacy

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní politika a diplomacie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 10. 2011
Date of submission: 30. 5. 2012
Date of defense: 12. 9. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/34202/podrobnosti

Files for download

    Last update: