The Content Analysis of Body Image in the International Comparisons

Thesis title: Obsahová analýza prvků body image v mezinárodním srovnání
Author: Balatková, Táňa
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Skokanová, Dagmar
Thesis language: Česky
Abstract:
Obsahem diplomové práce je jednak představení a analýza problematiky body image, včetně historického vývoje, kulturních, sociálních a dalších vlivů a rozdílů u žen a mužů. Důležitý je samozřejmě také marketingový pohled na tuto problematiku a také představení zajímavých kampaní z oblasti body image. Dále prostřednictvím obsahové analýzy, jednotlivých kategorií body image a kódů porovnám lifestylové časopisy dvou různých zemí -- České republiky a Švédska. Cílem této analýzy je postihnout významné rozdíly v body image u obou zemí, které vyplynou z výzkumu daných magazínů. Díky hodnocení celé řady kategorií vyplynuly zajímavé závěry, mezi nejvýznamnější patří především fakt, že se mezi inzeráty vyskytla celá řada nadnárodních a podobných u obou zemí, i přesto se však objevily kulturní a antropologické odlišnosti.
Keywords: vzhled; marketing; obsahová analýza; body image; ideál krásy
Thesis title: The Content Analysis of Body Image in the International Comparisons
Author: Balatková, Táňa
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pešek, Ondřej
Opponents: Skokanová, Dagmar
Thesis language: Česky
Abstract:
The content of the Diploma is the introduction and analysis of body image including historical development, cultural and social impacts and the differences of men's and women's images. The marketing view of this problems and the introduction of interesting campaigns in the body image is important as well. In the next part of Diploma I compare two lifestyle magazines from two different countries -- the Czech Republic and Sweden -- with the help of comparative analysis. The aim of the analysis is to compare the meaningful differences between the body images in both countries, which will appear during the research of the magazines. Thanks to evaluation of a lot of categories the very interesting results developed. The most important of them is the fact that a wide range of multinational advertisements appeared in both magazines. In spite of it some cultural and anthropological differences were discovered.
Keywords: beauty ideal; content analysis; body image; appearance; marketing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 11. 2011
Date of submission: 29. 8. 2012
Date of defense: 13. 9. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/34355/podrobnosti

Files for download

    Last update: