Who and why is buying and selling on „deal-of-the-day servers”

Thesis title: Kdo a proč nakupuje a prodává na "slevomatech"
Author: Pazdera, Jakub
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Janíčko, Martin
Opponents: Koubek, Ivo
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá fungováním v současné době velmi oblíbených slevových serverů, tzv. "slevomatů". Tyto "slevomaty", jejichž vznik byl inspirován amerických serverem Groupon.com, jsou analyzovány jak z pohledu zákazníků, kteří zde nakupují, tak obchodníků, jejichž produkty jsou zde se slevou nabízeny. V praktické části této práce je zkoumáno za pomocí kvantitativní metody (užitím korelační analýzy), zdali se zákazníci při rozhodování o koupi na těchto serverech rozhodují spíše impulzivně než na základě racionálního uvažování. Na základě výsledků autor konstatuje racionální podloženost spotřebitelského rozhodování o koupi na slevových serverech. Kvalitativní analýza provedena na základě porovnání slevových serverů se serverem FashionDays.cz odpovídá na otázku, jak se slevové servery prezentují po grafické a architektonické stránce. Výsledkem této analýzy je konstatování slabé využitelnosti slevových serverů jako "zadních vrátek", díky kterým by obchodníci mohli nabídnout své prestižní produkty novému segmentu zákazníků.
Keywords: kolektivní nakupování; racionální rozhodování; slevomat; Groupon.com; slevový server
Thesis title: Who and why is buying and selling on „deal-of-the-day servers”
Author: Pazdera, Jakub
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Janíčko, Martin
Opponents: Koubek, Ivo
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the performance of the currently very popular discount sites, called "slevomaty". Origin of these sites were inspired by American Groupon.com server. They are analyzed from the perspective of customers who are buyers and dealers whose products are offered at a discount. The practical part of this work is examined using quantitative methods (using correlation analysis), whether the purchasing decisions of customers on these servers are rather impulsive than based on rational thought. On the basis of the results author finds the consumer purchase decision on the discount sites well-founded. Qualitative analysis was performed by comparing the discount servers with FashionDays.cz server. It answers the question: "How are the discount sites presented from graphical and architectural point of view?" The result of this analysis is the finding of low usability of the discount servers as a "back door" through which traders would be able to offer its prestigious products to new customer segments.
Keywords: slevomat; Groupon.com; discount servers; collective buying; rational decision

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 11. 2010
Date of submission: 1. 1. 2011
Date of defense: 13. 9. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/28739/podrobnosti

Files for download

    Last update: