Economic and Psychological Aspects of a Consumer's Behaviour and Decision-Making

Thesis title: Ekonomické a psychologické aspekty rozhodování a chování jedince
Author: Kašová, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Votava, Libor
Opponents: Hes, Patrik
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce na téma Ekonomické a psychologické aspekty chování a rozhodování jedince se zabývá chováním a rozhodováním jedince v ekonomických a finančních otázkách, a to z pohledu klasické ekonomie, psychologie a behaviorální ekonomie. Teoretická část diplomové práce popisuje jednak tradiční teorii očekávaného užitku a prezentuje poznatky z oblasti psychologie, představuje ale také teorii vyhlídek (v originále Prospect Theory) a předkládá celou řadu behaviorálních předsudků, resp. chyb, kterých se rozhodující se jedinci běžně dopouštějí. Praktickou část diplomové práce tvoří výzkum, jehož výsledkem je zjištění, zda je chování a rozhodování jedinců ve finančních otázkách racionální a odpovídá tak klasické ekonomické teorii nebo zda se spotřebitelé chovají iracionálně a potvrzují tím domněnky teorie behaviorální ekonomie.
Keywords: behaviorální předsudky; teorie vyhlídek; klasická ekonomie; teorie očekávaného užitku; behaviorální ekonomie; psychologie
Thesis title: Economic and Psychological Aspects of a Consumer's Behaviour and Decision-Making
Author: Kašová, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Votava, Libor
Opponents: Hes, Patrik
Thesis language: Česky
Abstract:
The dissertation called Economic and Psychological Aspects of a Consumer's Behaviour and Decision-Making is dedicated to a consumer's behaviour and decision-making in economic and financial issues from the perspective of classic economy, psychology and behavioural economy. The theoretical part describes the expected utility theory and psychological findings on one hand, and presents the so called Prospect Theory and systematic biases on the other hand. The practical part comprises a research. Mission of the questionnaire survey is to find out whether behaviour and decision-making are rational and correspond with the classic economy theory or whether consumers behave irrationally and verify presumptions of behavioural economy.
Keywords: behavioural bias; prospect theory; classic economy; expected utility theory; behavioural economy; psychology

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 3. 2009
Date of submission: 30. 9. 2012
Date of defense: 17. 9. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/20119/podrobnosti

Files for download

    Last update: